Ondernemers vragen me vaak: hoe weet jij in twee dagen zo snel wat klopt in mijn aanbod en hoe ik dat verkoop? Het antwoord: mijn aanpak rust op vijf fundamenten die ik hieronder met je deel.
1. Wetenschap als fundament
Mijn achtergrond ligt in de communicatiekunde, consumentenpsychologie en gedragseconomie. Met andere woorden: ik heb me jarenlang verdiept in de vraag hoe het brein werkt en hoe we keuzes beïnvloeden. Zelf deed ik drie jaar academisch onderzoek op dit vlak voor mijn master en voor mijn bachelor afstudeerscriptie analyseerde ik vele boeken over web usability en UX design.
Voorbeeld
Ik zorg dat in een aanbod wordt uitgewerkt in lijn met het proces wat een potentiële klant doorloopt van nieuwsgierig zijn tot en met een actie nemen. Ik doe dat door op de juiste plekken bewuste tactische keuzes te maken die bevorderend zijn voor conversie (en dat mag ook een keuze zijn om het bewust niet te doen, zolang alles maar een onderbouwde reden heeft).
2. Experimenteren en observeren in de praktijk
Sinds 2016 begeef ik me als klant onder businesscoaches en experts van naam, in binnen- en buitenland. Daardoor ben ik niet alleen zelf gecoacht, maar heb ik ook *van dichtbij gezien* hoe deze coaches te werk gaan, hoe ze vergelijkbare casussen aanpakken, en welke rode draden er zijn in wat werkt.
Voorbeeld
De belangrijkste mentoren voor mij zijn Veronique Prins (sinds 2017) en James Wedmore (sinds 2020). Daarnaast heb ik geïnvesteerd in talloze programma’s van andere 'grote namen' om te ervaren, observeren en vergelijken. Ik ga hierin zover dat ik het landschap van coaches en benaderingswijze in grote lijnen geclassificeerd heb in mijn hoofd. Ik zie het als stromingen en ik weet of herken vaak ook weer wie bij wie in de leer is geweest. Dit maakt dat ik enerzijds kan zeggen: vanuit deze benadering, zou je hierom en hierom deze keuze kunnen maken. Ik sta echter heel erg achter deze benadering, de reden hiervoor is (...). Mijn doel is dat het eindresultaat een voor de ondernemer goed verkoopbaar aanbod oplevert.
3. Mijn eigen brein als filter
Ik heb een snel, filterend en stroomlijnend brein. Als creatief hoogbegaafde én professioneel copywriter (sinds 2011) zie ik patronen, vat ik de kern en verwoord ik die helder. Dat betekent dat ik razendsnel onderscheid kan maken: wat is relevant, wat is ruis en waar zit het onderscheidend vermogen van mijn klant? Ook als ik vooraf even research doe naar de markt en hoe de ondernemer zichzelf neerzet dan weet ik heel snel te duiden hoe anderen zich positioneren en waarin mijn klant mogelijk anders is.
Ik ben heel gevoelig voor het opmerken van inconsistenties en ik geloof dat een aanbod met onduidelijkheden of inconsistenties erin niet verkoopt dus als ik vaagheid zie dan stel ik vragen ter verheldering en ben ik er daarmee altijd op uit om een eenduidige versie van het verhaal terug te spiegelen wat geloofwaardig is.
Voorbeeld
Het komt voor dat klanten toch net niet helemaal 100% voor een doelgroep gekozen hebben. Een krachtig aanbod heeft een duidelijke startsituatie waar de doelgroep in zit voordat ze het aanbod hebben gekocht en waar ze staan als ze het aanbod hebben benut. Ik merk het snel op als we niet werkelijk concreet kunnen zijn en dan komt de aap uit de mouw dat iemand toch bijvoorbeeld een meer 'beginnende doelgroep' als een 'meer gevorderde doelgroep' tegelijkertijd wil aanspreken.
4. Intuïtie en invoelen
Naast ratio en kennis gebruik ik mijn invoelend vermogen. Ik lees subtiele signalen bij mijn klanten: wanneer iets klopt, waar spanning zit, welke woorden echt resoneren. Ook leef en werk ik op een manier waarin intuïtie volop ruimte krijgt. Daardoor ontvang ik vaak ingevingen die creatieve en onderscheidende oplossingen bieden voor knelpunten.
Voorbeeld
Wanneer ik samenwerk met een ondernemer zit ik niet in mijn hoofd maar in mijn lichaam en in een ontvankelijke staat. Mijn strategische kennis is geintegreerd in mijn 'weten', hier hoef ik niet met mijn hoofd actief over na te denken. Omdat ik in mijn lichaam zit en aanwezig ben, merk ik het ook heel goed aan kleine signalen van mijn klant of iets klopt of niet. Ik zie ogen wel of niet oplichten. Ik hoor een aarzeling of weerstand in de stem als ik reactie krijg op een idee, ook als de woorden zelf positief zijn. 
Ik dubbel check het dan. Ik voel ook letterlijk energie stromen of krijg soms kippenvel over mijn lichaam als het klopt. Uiteraard puzzel ik soms wel even op een stukje tekst maar zodra ik merk dat ik voor de pauze al in mijn hoofd raak dan neem ik een passende maatregel. Dit kan zijn even iets parkeren en naar een volgend onderdeel gaan maar ik kan ook even gaan staan en bewegen met mijn lijf. Soms doe ik zelfs samen met de ondernemer met wie ik werk een dansje. 
5. Persoonlijke ervaring
Er is weinig waarin ik mij niet verdiept heb als het gaat om persoonlijke, spirituele en zakelijke ontwikkeling. Doorgaans is de expertise van mijn klanten mij ook bekend en heb ik ervaring met het zelf doorlopen van een groei/ontwikkeling/transformatie die zij ook faciliteren aan klanten of ik heb het bijvoorbeeld van dichtbij mee beleefd. Dit maakt snel afstemmen, inhoudelijk sparren maar ook 'ingeleefd schrijven' mogelijk omdat ik woorden kan geven aan alles wat ik zelf ooit gevoeld heb, zowel qua pijnpunten als de resultaten van als die pijnpunten er niet meer zijn.
Voorbeeld
Ik merk dat de ondernemers met wie ik werk vaak geneigd zijn om in algemene of beschrijvende taal te spreken over de pijnpunten van hun doelgroep en de resultaten die het werken met hen oplevert. Soms kunnen ze het helemaal niet uitdrukken in woorden. Vaak zeg ik dan, wacht, laat me even voelen. Ik doe dan mijn ogen dicht en ga even naar achter zitten. Ik haal een tijd terug in mijn leven waarin ik zelf met een pijn/probleem zat die mijn klant op kan lossen. Vanuit dat gevoel begin ik te schrijven. In enkele minuten ontstaat er dan een lijstje met punten die in ieder geval voelbaar zijn. Dan neem ik met mijn klant de punten een voor een door om bij hun te checken of dit ook iets is wat ze bij hun klanten herkennen. Vanuit deze voorbeelden komt een ondernemer dan zelf ook weer dichterbij woorden en beschrijvingen die wel echt voelbaar zijn.
Het is dus de combinatie van al deze fundamenten waar ik mijn aanpak op baseer.
* wetenschappelijke onderbouwing,
* jarenlange observatie in de praktijk,
* mijn creatieve en analytische brein,
* mijn intuïtie
* én mijn persoonlijke ervaring.
Hierdoor kan ik in korte tijd de essentie vangen, die vertalen naar een concreet en onweerstaanbaar aanbod en zorgen dat ondernemers sneller vooruitkomen.
Wil jij in twee dagen jouw nieuwe aanbod compleet scherp en verkoopklaar krijgen, inclusief converterende webcopy? Bekijk hier hoe ik met je werk
 
                         
                     
                     
                                 
                                 
                                