Hoe ontdek je zelf je ‘blauwe banaan’ of zakelijke ‘unique pairing’?
12 september 2025 

Hoe ontdek je zelf je ‘blauwe banaan’ of zakelijke ‘unique pairing’?

Business coach Veronique Prins noemt je onderscheidend vermogen ‘je blauwe banaan’: wat heb jij wat een ander in jouw vak/veld niet heeft en wat juist de reden is waarom mensen met jou willen werken? Relatiecoach Matthew Hussey gebruikt het begrip: ‘unique pairing’, welke tegengestelde eigenschappen zijn beide in jou aanwezig waardoor je aantrekkelijk bent als multidimensionaal persoon. Als ik een ding voor mijzelf mag kiezen in mijn zakelijke rol dan is het:

De enorme snelheid waarmee ik een logisch gezien ‘goed te verkopen aanbod’ uit iemand filter gecombineerd met een rust, geduld, invoeling en afstemming om het voor de ondernemer kloppend te maken zodat het iets is wat door haarzelf ook goed te verkopen is.

Klanten zeggen vaak:

Ik sprak/werkte eerder met die en die business coach maar die was zo stellig van hoe ik het moest doen dat het niet meer van mij voelde. Jij staat voor mijn gevoel niet boven me, maar naast me.

Hoe ontdek je zelf je ‘blauwe banaan’ of zakelijke ‘unique pairing’?

1. Luister naar de woorden die je klanten gebruiken in reviews

Gebruiken ze bepaalde tegenstellingen zoals: invoelend & direct, spiritueel & met beide voeten op de grond, inhoudelijk diep & niet lullen maar poetsen mentaliteit?

Zetten ze een bepaalde verwachting die ze hadden af tegen hoe je werkelijk bleek te zijn. Bijvoorbeeld: ik dacht dat ze nogal zweverig zou zijn maar ze was heel praktisch, ik dacht dat ze niet veel persoonlijke aandacht kon geven in een groepsprogramma, maar ze zag alles van mij?

Reflecteer op wat die woorden eigenlijk over jou zeggen en kijk wel of het niet iets is wat 9999 vakgenoten ook even makkelijk over zichzelf zeggen.

2. Kijk naar je je visie, dat waar je tegen afzet of wil verbeteren

Als ondernemer die impact wil maken, heb je vaak een drive voortkomend uit waar jij tegenaan gelopen bent en een verandering die je wil brengen ten opzichte van wat er is. Voor mij is bijvoorbeeld ‘afgerond resultaat’ aanleveren ook iets wat mij onderscheidend maakt, omdat de meeste ondernemers met wie je op strategisch niveau kunt sparren je naar huis laten gaan met een plan, idee of strategie waarna iemand nog maanden kan struggelen met het integreren ervan in de praktijk. Daarom stop ik niet bij ‘de insteek’ of ‘vorm’ van een aanbod verhelderen, maar bij het volledig uitgewerkt hebben ervan naar een salespage tekst.

Je persoonlijke blauwe banaan versus de blauwe banaan van je aanbod
Het is mogelijk om dit wat ik beschrijf te betrekken op mijzelf, dus als uniek van mij, maar het is ook mogelijk om na te gaan wat 'je blauwe banaan' of 'unique pairing' in je aanbod zelf is. Omdat ik doorgaans veel met eenpitters werk, is het soms lastig te onderscheiden wat 'van jou' is en wat van 'je aanbod' is. Je kan herkennen wat van je aanbod is aan dat wat behouden blijft in je dienst wanneer je een ander zou opleiden om het uit te voeren voor je. Bij mij blijft dan altijd het principe dat er 'afgerond resultaat' geleverd wordt en dit kan ook gedaan worden door iemand met andere persoonskenmerken dan ik zelf heb.

3. Kijk naar de unieke combinatie van benaderingen die geïntegreerd zijn in je werkwijze

Veel altijd lerende en meer steeds meer certificaten halende ondernemers hebben inmiddels een heel brede achtergrond ontwikkeld van waaruit ze werken. Iemand kan zich zowel bekwaamd hebben in het taoïsme als in het twerken en op een manier dit gecombineerd hebben in een eigenzinnige aanpak.

4. Kijk naar een contrast tussen stereotyperingen binnen je vakgebied en jijzelf

Er zijn bijvoorbeeld veel mensen die spiritueel combineren met het uitkomen voor materiele rijkdom. Er zijn ondernemers die bijvoorbeeld werken op basis van eeuwenoude bronnen/gebruiken/rituelen/kennis maar het heel hedendaags verpakken of toepassen. Stel bijvoorbeeld: ‘sales sjamaan’ of ‘Socrates op sneakers’.

Wat doe je met je blauwe banaan/unique pairing?

Het is vaak een onderscheidende identiteit die je neerzet. Het is daarmee een element van je ‘personal brand’ maar ook van je positionering als professional. Het wordt vaak gebruik om mensen aan te trekken die zichzelf herkennen in jou of juist overtuigd zijn dat ze precies zo iemand nodig hebben omdat ze begrijpen dat juist ‘het andere wat jij bent’ iets is wat ze nodig hebben.
Je kan erover delen op je ‘over mij’, als je het echt als branding/merkidentiteit gebruikt kan het ook in je bio’s terug komen, verder kan het zo nu en dan worden uitgelicht in je zichtbaarheid op socials en in de media. Het is verder ook goed om te weten van jezelf wanneer je je begeeft in netwerkgesprekken.

Heb je maar één blauwe banaan/unique pairing?

Nee, je hebt er altijd meerdere. Als mens ben je zo veelzijdig. Er is nooit maar een ding. Je kiest vaak om een ding meer nadrukkelijk uit te lichten voor strategische doeleinden. Het een is simpelweg vaak relevanter dan het ander. Het een is vaak unieker dan het ander. Het een resoneert meer met je ideale klant dan het ander. Vooral het laatste is belangrijk en je hebt dan ook vaak het meest aan een ‘blauwe banaan’/ ‘unique pairing’ die voortkomt uit wat je veelvuldig terug hoort vanuit je klanten en wat bijdraagt aan dat jij voor een specifieke doelgroep extra aantrekkelijk bent om een bepaald resultaat mee te bereiken.

Als het gaat om personal branding kun je ook inzetten op 'herkenbaarheid' / aardig gevonden worden op manieren die niet gaan over wat je inhoudelijk te bieden hebt. Zo kunnen mensen ook een connectie voelen als je iets met hen gemeen hebt, bijvoorbeeld dat je een kattenliefhebber bent, dat je net als hen Fries spreekt of dat je fan bent van een bepaalde artiest etc. Alleen zijn dit meer de dingen waarmee leads en klanten fan worden dan dat ze begrijpen waarom het een goede keuze is om met jou te werken voor het resultaat wat ze willen.

Hulp nodig om jezelf stevig neer te zetten om je aanbod beter te verkopen? Bekijk hier wat ik voor je kan betekenen 

Over de schrijver
Vijftien jaar ervaring in copywriting, strategie en positionering. WO-geschoold in taal en consumentengedrag. Eigenaar van een creatief-visionair brein en een business.
Reactie plaatsen