Twee ondernemers met een idee voor een nieuw aanbod. Ze krijgen het niet helder en concreet maar ze lopen tegen totaal andere dingen aan. Ik werk met beide ondernemers samen en ik ondersteun op een hele verschillende manier en met een ander prijskaartje eraan. En spoiler. Vaak is het de ondernemer die mij het minste betaald die het snelst de grootste ROI (return on investment) ziet. Waarom ontdek je ook in deze blog.
Ondernemer 1 De ondernemer die het druk heeft:
Probleem
- Weinig tot geen tijd want de prioriteit ligt bij huidige klanten, sales en leads
- Moet op een gegeven moment kiezen tussen zelfzorg óf nog een extra mile qua aanbod in orde maken
- Mist de innerlijke rust, een heldere blik, mist soms helikopterview omdat ze zo in de actiestand staat en dóór wil en kan minder in verbinding staan met haar weten: wat klopt, haar strategische wijsheid.
Gevolg
- Er komt een aanbod uit wat net niet goed te volgen is, soms behoorlijke slordigheden, wat soms erg ChatGPT ademt, wat met een paar tweaks strategisch veel krachtiger staat en makkelijker een hogere prijs rechtvaardigt.
Mijn rol
- Luisteren naar het idee, het waarom (het doel, onderscheidende meerwaarde), de strategie bij het aanbod, de wens/urgentie die er is qua grotere geheel, mijn idee qua aanpak voorleggen en kort afstemmen zodat de kaders, speelruimte en manier van contact helder zijn (40 minuten contact; soms via voiceberichten als reactie op mijn vragen zodat ondernemer flexibiliteit heeft en het onderweg kan inspreken)
- Bekijken wat er nu al staat/is opgezet, wordt vaak even op de mail gezet (10 minuten scan - ik ben heel snel in informatie verwerken)
- Een scan van de ondernemer, doelgroep, markt, positionering (10-20 minuten scan)
- Aanbodtekst optimaliseren/uitwerken binnen afgesproken kaders in een passende vorm: voor een mail/offerte/website/landingspage (2-4 uur)
- Overdragen van mijn werk met transparantie over waar concreet even naar gekeken moet worden (bijv. bepaalde feiten even dubbel checken of instemmen met een 'bold keuze' die ik gemaakt heb of kiezen voor het alternatief. Ik geef aan wat ik terug verwacht (20 minuten)
- Eventuele puntjes op de i na reactie (20-30 minuten)
Mijn werkwijze en werkhouding bij de succesvolle ondernemer met weinig tijd:
- Zelfstandig vanuit autoriteit en zekerheid (ik heb de expertise, helderheid, skills en lever gegarandeerd goed resultaat)
- Zelf logisch beslissen en knopen doorhakken (ondernemer dragen, focus op resultaat, geen micro-management of goedkeuring vragen buiten de punten waar het echt nodig is)
- Flexibiliteit qua werk- en overlegtijden en -vormen voor maximale ontlasting van ondernemer en een snelle levering
Resultaat
- Ondernemer kan dóór
- Heeft even kunnen rusten terwijl er een pad werd vrij gemaakt naar een next level (ondernemer voelt zich gedragen)
- Ondernemer voelt extra rust, vertrouwen en kracht bij lancering: merkt dat er echt superscherp en kritisch is gehandeld, ziet simpelweg dat het krachtig is, krachtiger dan wat zelf gelukt was in dat moment en binnen die tijd
- Kan vaak al binnen 24 uur de geleverde output omzetten naar cash (want er zitten al prospects te wachten op het aanbod / er zijn al warme leads / er is al bereik)
Doorlooptijd, prijs, ROI
Dit is vaak binnen 24 uur te regelen tussen aanvraag en oplevering. Dit zou een prijskaartje hebben van ongeveer 600 euro excl. btw voor een aanbod wat soms wel 30k kan opleveren.
Waarom is de investering relatief laag?
Ondernemers met een goedlopende business zij oké met ‘goed genoeg’ en willen snel vooruit en doen optimalisaties on the road. Zijn blij als ze snel doorkunnen. Ze herkennen wat goed en slim is en hebben geen onderbouwing nodig van iedere keuze.
De ondernemer die teveel tijd heeft
Probleem
- Loopt vast in het maken van keuzes: wat wil ze nou écht en wat voelt het beste?
- Loopt vast in het uitwerken: heel kritisch op de details. Het is misschien te lang, te vaag, te sales-achtig, te zweverig.
- Komt al doende op nieuwe mogelijkheden en ideeën. Rond de volgende dag niet af, maar begint opnieuw.
Gevolg
Er zit een periode van vele maanden tussen het beginnen en het bijna gepubliceerd krijgen van een aanbod, maar het komt niet af, voelt nog steeds niet goed. Ondernemer blijft achter de schermen. Geen leads, geen sales, geen inkomen.Mijn rol:
- Scherpe vragen stellen aan de ondernemer om te achterhalen wat deze nou eigenlijk echt wil. De rode draad uit de ideeën halen en de bottle necks verhelderen die ruis veroorzaken.
- De ideeën van de ondernemer structureren naar een landingspagina-structuur
- Ieder onderdeel van de landingspagina invullen in samenspraak met de ondernemer terwijl er daarmee dus heldere keuzes worden gemaakt over wie nou echt de doelgroep is, de pijn, wat de ondernemer levert, hoe dat concreet in z’n werk gaat, wat de investering wordt, de call-to-action etc. De uitkomsten direct al zoveel mogelijk opschrijven in copy geschikt voor het web.
- Redactieronde van ieder onderdeel met de ondernemer erbij, vaak wat aanscherpen, inkorten, scanbaarheid in orde maken.
- Het geheel optioneel nog doorsturen voor een spellingscheck bij externe redacteur.
Werkwijze:
Twee dagen 1:1 (online) live samenwerken
Investering 777 per dagResultaat
- Ondernemer heeft een helder aanbod waar deze helemaal achterstaat, strategisch slim, compleet uitgewerkt: kan zo verzonden worden naar prospects/de website op.
- Ondernemer kan landingspagina-format aanhouden, of het verspreiden over de websitepagina’s home, aanbod en over mij.
- Ondernemer voelt zich zelfzeker over het aanbod, het voelt eigen, ondernemer snapt gemaakte keuzes, doorziet eigen waarde.
- Ondernemer heeft duidelijke richting om vanuit focus op doelgroep, expertstatus de markt te betreden en vanaf nu te richten op de verkoop van het aanbod.
- Ondernemer voelt rust en overzicht.
- Ondernemer heeft iets concreets en specifieks in handen waardoor het voor prospects makkelijker dan ooit is om ‘ja’ te zeggen tegen een aanbod van een paar honderd tot een paar duizend euro.
Herken jij je in één van deze situaties en wil je je aanbod eindelijk de wereld in helpen krijgen?
Stuur me een appje op +31647029399 en we kunnen misschien vandaag al starten.