Sleutels voor een gelukkig leven

Ochtendritueel deel V Uplevelen door nieuwe overtuigingen die je standaarden verhogen

Een andere weg naar een dienender ochtendritueel is door of het tijd is voor nieuwe overtuigingen of standaarden. Wat zijn de standaarden waarnaar je wil leven? En welke overtuigingen heb je nodig om die nieuwe standaard te gaan hanteren?

Bij mij is een nieuwe standaard geworden: ‘Niet consumeren voor het creëren’. Daarmee bedoel ik dat ik geen informatie lees of luister voordat ik zelf dingen gemaakt heb.

De overtuigingen die ik daarvoor nodig had waren:

  • Dat ik beter werk creëer wanneer ik gebruik maak van de helderheid en ruimte in mijn hoofd die ik ervaar na het wakker worden.
  • Dat ik er voor mijn effectiviteit en cognitieve energie baat bij heb als ik eerst door wat voor mij het belangrijkst is en dat is dus creëren dan dat ik consumeer wat anderen gecreëerd hebben.

De praktijk heeft al doende uitgewezen dat dit inderdaad goed voor mij werkt zo. Als ik bijvoorbeeld ’s ochtends wel eerst op mijn mobiel ga om blogs te lezen, een podcast te luisteren of social media te checken dan is het een grotere stap om aan het werk te gaan.

Hoe kom je aan nieuwe standaarden?

Iets in het leven loopt niet zo lekker als je zou willen of je hebt simpelweg een verlangen om succesvoller te zijn dan dat je nu al bent. Grote kans dat je op zoek gaat naar helpende informatie. Je leest of luistert werk van mensen die een ontwikkeling hebben doorgemaakt waar jij je toe voelt aangetrokken.

Ik heb mij bijvoorbeeld erg verdiept in productiviteit en geïnventariseerd wat de gedragingen zijn van ‘highly successful people’. Een van de dingen die steeds terug kwam, was het ‘eerst creëren’ en daarna consumeren. Ik hoorde goede verhalen over de vooruitgang die ze daarmee boekten en die vooruitgang wilde ik zelf ook. Dus toen ben ik het zelf ook gaan toepassen.

Toen het bleek te werken voor mij, werd het mijn nieuwe standaard. Dat betekent dat ik het inderdaad zo doe als ik dat wil en zo niet, dat het dan niet goed voelt omdat mijn gedrag mijn eigen standaard niet matcht.

Standaarden nog verder verhogen

Persoonlijke ontwikkeling als lifestyle hebben, betekent onder andere plezier erin hebben te onderzoeken of je je eigen standaarden nog verder kunt verhogen.

Het ‘niet consumeren voor het creëren’ werd op den duur iets als: ‘Internet pas aan na de eerste drie uur effectief werken.’ Wat betekent dat ik de eerste zes uur van mijn dag het internet in het ideale geval uit laat. Dus de eerste twee uur doe ik mijn ochtendritueel met alles erop en eraan. Dan drie uur werken met pauzes tussendoor en daarna pas eens kijken op internet.

Laatst heb ik zelf een challenge met mijzelf gedaan om enkel tussen 13.00 en 17.00 uur te internetten voor mijzelf. Degene die mij daartoe geïnspireerd had, Eelco de Boer, is zelf per dag maar een of twee uur online wanneer hij de meest effectieve dagen maakt.

Het verschil is voor mij zo duidelijk merkbaar in productiviteit dat ook de verleiding om op mijn mobiel te gaan internetten in de ochtend vele malen kleiner is, want ik geloof niet dat het mij dient. Hierdoor voelt het ook niet goed als ik het wel doe, want het geeft me het gevoel dat ik mijn dag verpest. Toch ben ik niet 100% strikt. Soms wil ik wel wat opzoeken of zien of ik een appje heb. Echter is het voor mij dan kijken wat ik wil bekijken en daarna internet weer uit.

Aan het verhogen van welke standaard ben jij toe?

Is er gedrag wat je nog uitvoert uit gewoonte terwijl je qua overtuiging er al over uit bent dat het je niet langer dient om deze gewoonte vast te houden? Dan is het tijd om van je overtuiging je nieuwe standaard te maken, waarbij je dus in lijn gaat handelen met wat je gelooft.

Is er een groot verlangen wat je hebt en vraag je af of wat je wil ooit jouw realiteit zou kunnen worden? Ga dan even googelen wat de mensen adviseren die al bereikt hebben wat jij graag wil. Welk advies spreekt jou aan? Ga dan een tijdje aan de  slag met het opvolgen van dat advies, bijvoorbeeld door het te integreren in je ochtendritueel.

Op deze manier is mijn hele ochtendritueel ook ontwikkeld van sigaretten roken naar bewegen en mediteren etc.

Voel je vrij ook weer los te laten wat niet werkt

Het kan natuurlijk ook dat je adviezen tegen komt die je aanspreken en waar je mee aan de slag gaat. Er kunnen dingen bijzitten die je een tijdje blijft doen, maar dat je overtuiging dat dit het meest dienend voor je is veranderd. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je een nieuw advies hoort dat niet aansluit op wat je doet en dat je besluit het nieuwe uit te willen testen. Het kan ook zijn dat je na een tijdje even genoeg hebt van een bepaalde routine en dat je verlangt naar wat nieuws.

Geen probleem. Wat ooit voor je werkte, hoeft later niet meer te werken. Soms dient iets een tijdje en groei je daarna weer veder. Of je ontwikkeld jezelf waardoor een bepaalde gedraging niet meer aansluit bij waar je op dit moment het meest enthousiast over bent. Verander dan gerust.

Stel een te ambitieuze standaard voor nu tijdelijk bij naar beneden
Het kan ook dat je iemand online gevonden hebt die precies het leven lijkt te hebben wat jij graag wil. Het kan dat deze persoon allemaal adviezen geeft, die jij ook wil opvolgen. Soms kan het echter zo zijn dat die persoon zijn of haar standaarden al 30 keer verhoogd heeft en dat het niet haalbaar is om te beginnen bij het meest recente advies van die persoon.

Ik wilde bijvoorbeeld ook nog maar twee uur internet gebruiken op een dag toen ik hoorde hoe ontzettend creatief die persoon ervan werd die zo leefde. Echter kwam ik van een situatie waarin ik vooral het gebruik van internet tijdens de eerste uren van mijn werkdag wist te rekken, maar wel van 13.00 tot bedtijd online was.

De stap was te groot. Effectiever voor mij was om internet ook op een vaste tijd uit te zetten. En zo het tijdsblok dat ik wel op internet te verkleiner zonder in een keer zo ver te gaan als dat waarvan ik geloofde dat het mega dienend voor mij zou zijn.

Bij nieuwe gewoontes aanleren werkt een alles of niets mentaliteit niet zo goed
Misschien herken je het wel bij jezelf: die alles of niets mentaliteit. Of je doet het in een keer bijna extreem vol overgave of je doet het helemaal niet. Het is mijn neiging ook om zo te zijn, maar het gevoel van iets eerst helemaal wel doen, het dan niet vol kunnen houden en het dan helemaal niet meer doen was pijnlijker dan een mildere aanpak van: iedere dag een nieuwe kans. Of zelfs: eerst een kleinere stap eigen maken en dan vandaar uit de iets wat grotere stap eigen maken. Dus eerst naar bijvoorbeeld negen uur online op een dag en later naar zes uur.

Naast deze blog heb ik ook een besloten Facebook-groep waarin ik wekelijks waarde bied, bijvoorbeeld in de vorm van trainingen en exclusieve blogartikelen. Ook kan je mij in deze groep bereiken voor vragen en kun je verzoekjes indienen voor nieuwe content.

De groep is gericht op mensen met  ADD of het persoonlijkheidstype INFP die hun leven bewust willen creëren in lijn met wat werkt voor hen zodat alles beter wordt. Dingen die zoal voorbij zijn gekomen in de afgelopen weken zijn:

  • Training rust in je hoofd
  • Tips om eerder uit bed te komen zonder te snoozen
  • Deze denkfout maakt het verschil tussen een zwaar en een licht leven
  • Over problemen oplossen door aandacht te geven aan zelfwaardering
  • Als het integreren van al die goede gewoontes weerstand oproept

Je vindt de gratis groep hier: https://www.facebook.com/groups/add.infp/ 

Deze ga ik delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *