ADD

Ochtendritueel deel III: Terug in de tijd. Mijn ADD-ochtendritueel

In deel I van deze blogserie beschrijf ik mijn huidige ochtendritueel van twee uur. Ik wilde even laten weten dat ik mij volledig voor kan stellen als jouw ochtendritueel in de verste verte niet lijkt als dat van mij. En dat je misschien zoiets hebt van: ‘Dat wat jij doet, is niet haalbaar voor mij.’ Echter heb ik ook totaal andere tijden gekend.

Ten tijde van mijn diagnose ADD (2013) was mijn ochtendritueel als volgt. Ik werd wakker, ging heel vaak snoozen. Daarna pakte ik uiteindelijk mijn mobiel en ging ik internetten. Ik bekeek social media, de aanbiedingen op Groupon en het nieuws op de NOS-app en de Correspondent. Dan schreef ik nog wat in mijn opschrijfboekje.

Vervolgens stond ik op. Ik maakte gauw een boterham met kaas zodat ik daarna mijn medicijnen in kon nemen. Daarna vervolgde ik met het maken van sigaretten en dan ging ik roken met een kop thee of koffie. Waarbij ik ondertussen ook nog wat op mijn mobiel zat.

De volgende stap was douchen en aankleden. Waarbij het aankleden vaak nogal rommelig verliep. Ik kon dan namelijk ook al halverwege beginnen met mijn tas inpakken, de computer alvast aanzetten, een idee opschrijven in mijn boekje, lege kopjes naar de keuken brengen, een was erin doen of eruit halen. Beetje afhankelijk van of ik ergens op tijd moest zijn of niet.

Zonder stok achter de deur van een afspraak kon het eindeloos duren tot ik daadwerkelijk begon met mijn belangrijkste taken voor de dag. Of laat ik liever zeggen, tot ik klaar ging zitten voor mijn belangrijkste taken voor de dag, want vaak begon ik dan eerst nog met uitstellen door te gaan internetten/filmpjes te kijken.

Ik was mij er in die tijd helemaal niet bewust van dat je van een ochtendritueel een ‘heel ding’ kon maken om je goed te voelen. Ik had er nog nooit over nagedacht. Ik deed wat voor mij ‘opstaan en klaarmaken’ was.

Ik weet ook dat ik niet per se heel afwijkend was met mijn manier van doen. Mijn vriend van destijds had een vergelijkbaar ochtendritueel en toen ik als student in een studentenhuis woonde met 26 mensen, heb ik ook geen mensen om mij heen gezien die heel gericht bezig waren met het creëren van een dienend ochtendritueel.

Van huis uit bestond het ochtendritueel uit opstaan, wassen, aankleden, ontbijten (met of zonder nieuws aan) en vertrekken naar school/werk. Het enige extra dienende element wat mijn moeder er altijd aan probeerde toe te voegen was het glaasje vers geperste sinaasappelsap wat ik meestal niet opdronk omdat ik niet hield van drinken met stukjes erin.

Wat nu dus min of meer vanzelfsprekend voor me is, was dat in het verleden niet. In de volgende blog meer over het proces naar een dienend ochtendritueel.

Naast deze blog heb ik ook een besloten Facebook-groep waarin ik wekelijks waarde bied, bijvoorbeeld in de vorm van trainingen en exclusieve blogartikelen. Ook kan je mij in deze groep bereiken voor vragen en kun je verzoekjes indienen voor nieuwe content.

De groep is gericht op mensen met  ADD of het persoonlijkheidstype INFP die hun leven bewust willen creëren in lijn met wat werkt voor hen zodat alles beter wordt. Dingen die zoal voorbij zijn gekomen in de afgelopen weken zijn:

  • Training rust in je hoofd
  • Tips om eerder uit bed te komen zonder te snoozen
  • Deze denkfout maakt het verschil tussen een zwaar en een licht leven
  • Over problemen oplossen door aandacht te geven aan zelfwaardering
  • Als het integreren van al die goede gewoontes weerstand oproept

Je vindt de gratis groep hier: https://www.facebook.com/groups/add.infp/ 

 

 

Deze ga ik delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *