Start zelfonderzoek bij vraag #1

Start zelfonderzoek bij vraag #1

Voordat je begint met het zelfonderzoek

Ik heb twaalf vragen voor je en ze nodigen je direct uit om de diepte in te gaan. Het is mijn grootste hobby om met dit soort vragen aan de slag te gaan, maar voor jou is dit misschien wel anders.

Naar binnen keren om te achterhalen wat er werkelijk aan de hand is, vraagt moed, tijd en aandacht. Maar wat een geschenk als je de werkelijke waarheid over de situatie ontdekt!

Want hoe je het ook wend of keert: Jij bent nooit fout! Je bent helemaal oké precies zoals je bent. Dat ben je nu én dat was je altijd al!

De enige vergissing die je in je leven gemaakt kan hebben, is de gedachte dat het anders was dan dat. Door zelfonderzoek kun je die vergissing rechtzetten.

Wanneer je een vergissing eenmaal hebt rechtgezet, zul je er geen last meer van hebben in je leven! Je kunt niet meer gekwetst worden op dat vlak, waardoor gebrek aan zelfvertrouwen of gevoelens van pijn in bepaalde situaties komen te vervallen. Het is dus even ‘werken’ maar het levert enorm veel op!

Ga er echt even goed voor zitten. Zorg dat je niet gestoord wordt. Je kunt jezelf vragen stellen en de antwoorden opschrijven of ze inspreken op een voicerecorder. Dan ga je dieper dan dat je het ‘even snel’ in je hoofd nagaat.

Op deze manier kun je het zelfonderzoek ook onderbreken. Het hoeft niet in een keer volledig te worden uitgevoerd.

Wees niet bang als er tranen komen. Het is alleen maar een teken dat er iets open breekt. Het is dan juist de ultieme kans om iets erkenning te geven wat je genegeerd hebt. Na tranen volgt altijd opluchting. 

Aan de slag

# 1 Wat mogen anderen niet over jou zeggen?

Kies voor een zo concreet mogelijke uitspraak. ‘Je praat onduidelijk’ is bijvoorbeeld concreter dan ‘Je bent verlegen’. Kies bijvoorbeeld iets wat je weleens letterlijk van een ander gehoord heb.

1. Waarom is het nou juist dát wat mij zo raakt?

Schrijf/benoem alles wat in je op komt. Er is geen goed of fout. Het gaat erom te inventariseren wat er bij jou naar boven komt. Neem hier 5 tot 10 minuten de tijd voor.

2.Kan je jezelf nog de eerste keer herinneren dat je pijn voelde toen hier een opmerking over gemaakt werd? Of anders een andere vroege herinnering hieraan?

Vaak is het al lang geleden dat we voor de eerste keer geconfronteerd werden met wat we nu nog steeds zo moeilijk vinden om te horen. Probeer een zo vroeg mogelijke herinnering terug te halen.

3. Hoe voelde dat precies? Probeer het eerst te voelen in je lijf en het pas daarna te benoemen.

Een gevoel kun je alleen voelen. Daarna kun je pas op zoek gaan naar woorden die erbij in de buurt komen. Sluit daarom even je ogen. Haal eerst een tijdje rustig adem zodat je adem zakt naar je buik. Voel vervolgens in je lijf wat je voelt als je terugdenkt aan die vroege herinnering. Nadat je het gevoeld hebt, probeer je er pas uitdrukking aan te geven in woorden.

4. Wat had je eigenlijk willen ervaren in die situatie?

Dit is misschien wel de meest confronterende vraag. Want wat je op dat moment nodig had, was sowieso anders dan je kreeg. Erken het maar voor jezelf: waar lag je werkelijke behoefte?

5. Welke aannames heb je over jezelf en de buitenwereld gedaan na deze pijnlijke ervaring?

Het misschien even graven maar probeer voor jezelf helder te krijgen wat je over jezelf bent gaan geloven.

Wat kan helpen is het afmaken van de zin: ‘Ik ben…’. Het kunnen meerdere aannames zijn.

Voor de aannames over de buitenwereld, kan het helpen om een zin af te maken als: ‘Anderen zijn…’ of ‘Mensen zijn…’ of ‘De wereld is…’

6. Zijn de aannames die je over jezelf en de buitenwereld gedaan hebt werkelijk waar of zou je ze ook anders kunnen bekijken?

Nu mag je door middel van logisch redeneren in kaart brengen welke van je aannames werkelijk waar zijn. Het voelen komt later.

Eén voor één ga je ze af. Als je een situatie kunt bedenken waarin de desbetreffende aanname niet geldig is, dan heb je daarmee vastgesteld dat hij niet altijd werkelijk waar is.

Ben je eraan toe om nog een laag dieper te gaan? Ga dan verder met de tweede helft van het zelfonderzoek.

VERVOLG ZELFONDERZOEK

Ondersteuning via Facebook
Ga je zelf aan de slag met het zelfonderzoek bij vraag #1? Het kan best pittig zijn. Daarom heb ik een besloten Facebook-groep aangemaakt waar je kunt ventileren.

Elke week zal er een nieuwe vraag centraal staan. Samen groeien we naar zelfrealisatie. Zonder spirituele goeroes of ingewikkelde boeken.

Persoonlijke ondersteuning 
Met behulp van deze blog, kun je zelfstandig een grondig zelfonderzoek uitvoeren. Toch kan het zijn dat je vastloopt of dat er dingen naar boven komen die je echt even persoonlijk met iemand wil bespreken.

De hele week waarin deze blog centraal staat, ben ik dagelijks 3x een half uur beschikbaar via Skype voor ondersteuning bij deze zelfonderzoeksvraag. De week loopt van 8 maart t/m 14 maart. Er zijn geen kosten aan verbonden, maar ik vraag wel om je feedback.

Stuur me een pb’tje via Facebook als je hier gebruik van wil maken. Of stuur een mail naar s.venings@gmail.com. Dan spreken we een dag en een tijd af!

Disclaimer
Er zijn meerdere manieren om aan zelfonderzoek te doen. Mijn manier is niet dé manier. De vragen die ik presenteer, zijn in lijn met de vragen die ik mijzelf stel bij het doen van zelfonderzoek. Ik deel vanuit ervaringsdeskundigheid en de kennis die ik gedurende mijn zoektocht naar waar geluk overal vandaan heb opgepikt. Dat is veel, maar niet alles. Ik probeer hier in ieder geval zo compleet en duidelijk mogelijk te zijn. Het zou kunnen dat er nog iets cruciaals is waar ik niet aan gedacht heb of niet van op de hoogte ben. Als jij dit opmerkt, dan zou ik dat graag van je horen. Je kunt contact opnemen via s.venings@gmail.com

Misschien ook interessant voor je
Toen ik ervoor koos om in vrijheid te leven, in de betekenis dat ik mij
Wat als je niet komt als het avondeten klaar is omdat je in je flow
In het nu kan het soms knap lastig zijn om door de bomen het bos
7. Ben jij jezelf gaan gedragen naar de aannames die je over jezelf en de
Eén ding wilde ik echt nooit van anderen horen. Dan voelde ik me aangevallen. Ik
Deze ga ik delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *