Hoe ziet mijn schrijfritueel voor het slapengaan eruit?

Hoe ziet mijn schrijfritueel voor het slapengaan eruit?

Iedere liefde waar ik sinds de middelbare school het bed mee heb gedeeld, weet dat ik eerst schrijf en daarna pas beschikbaar ben om nog wat te knuffelen voor het slapen. In deze blog deel ik wat ik momenteel doe in mijn opschrijfboek voor ik richting dromenland vertrek.

1. Heb ik mijn planning voor morgen op orde?

Mijn planning voor de volgende dag maak ik al eerder op de avond, maar toch check ik nog even of alles in mijn boekje staat. Het kan zijn dat ik ’s avonds onder de douche nog een ingeving gekregen heb en dat ik op basis daarvan een aanvulling wil doen. Het kan dat ik in de avond nog een berichtje heb binnen gekregen van een klant en dat ik aanvul dat ik deze moet beantwoorden. Het kan ook zijn dat ik in de avond een filmpje heb gekeken en dat ik de volgende dag nog even het tweede deel wil kijken of mijn aantekeningen wil doornemen.

2. Het uiten van mijn dankbaarheid/waardering

Ik heb jarenlang aan het einde van de dag geuit waar ik dankbaar voor was voor het slapengaan. Het gevoel waarmee je in slaap valt, is hetzelfde gevoel als waarmee je wakker wordt, dus het leek mij een goed plan om standaard ‘dankbaar’ in slaap te vallen.

Sinds kort heb ik een subtiele draai gegeven aan het uiten van mijn dankbaarheid. Ik heb het veranderd naar uit uiten van mijn waardering. Het is namelijk zo dat er aan het uiten van dankbaarheid toch nog een licht negatieve connotatie kan hangen, in de zin van: ‘Ik voelde mij overweldigd, maar ik ben dankbaar dat ik toch nog wat van mijn dag gemaakt heb.’ Dankbaarheid kan dus soms gepaard gaan met iets wat niet optimaal is/was en dat je dan toch dankbaar bent voor iets wat wel gelukt is. Het is subtiel, maar opeens had ik hem door.

Dit ‘probleem’ zal minder voorkomen wanneer je opschrijft wat je waardeert. Iets waarderen heeft vaker een volledig positieve connotatie en er zijn dingen die je kan waarderen waar je misschien minder snel aan zou denken dan wanneer je nagaat waar je dankbaar voor bent. Het waarderen zit makkelijker in de kleinere dingen:

– Ik waardeer mijn fijne dekbed
– Ik waardeer dat ik naast mijn lief lig
– Ik waardeer de warme douche die ik gehad heb

Daarnaast is er ook al ruimte voor de ‘grotere’ dingen

– Ik waardeer dat het mij steeds beter lukt om…
– Ik waardeer de hulp en support die ik in mijn leven ontvang
– Ik waardeer dat ik in zie hoe rijk ik ben

3. Het aansturen van mijn onderbewuste voor de nacht

Wanneer ik slaap, gaat mijn onderbewuste door. Sterker nog, mijn onderbewuste kan nog veel beter zijn werk doen wanneer ik slaap omdat ik er dan niet tussen zit met mijn ‘beperkte denkgeest’. Het aansturen van mijn onderbewuste doe ik op basis van mijn behoeften en doelen. De aansturingen kunnen betrekking hebben op het eigen maken van nieuwe gewoontes en het krijgen van helderheid over bepaalde onderwerpen. Enkele voorbeelden van wat ik zou kunnen schrijven:

‘Help mij gewoonte X te internaliseren’
‘Geef mij een droom waarin ik helderheid krijg over…’
‘Laat mij zien wat mij nog in de weg staat wat betreft…’
‘Laat mij zien wie ik ben als ik gewoonte X helemaal eigen heb gemaakt’

4. Vragen stellen

Deze hangt deels samen met het aansturen van mijn onderbewuste. Ik stel een vraag of enkele samenhangende vragen waar ik een antwoord op wil. Wanneer ik de volgende ochtend nog een keer naar de vraag kijk, dan weet ik heel vaak met mijn heldere ochtendgeest een antwoord te formuleren waar ik blij mee ben.

5. Intenties zetten

Als ik niet al in slaap gevallen ben inmiddels dan zet ik nog wat intenties voor de nacht en volgende ochtend. Bijvoorbeeld:

‘Ik slaap diep en word uit mijzelf uitgerust wakker’
‘Ik word wakker met energie en zin in de dag’
‘Ik word wakker met een heldere geest en een verbonden gevoel’
‘Ik heb mijn dromen onthouden als ik wakker word’

En zo ziet het er de volgende ochtend uit wanneer ik tijdens mijn schrijfritueel in slaap ben gevallen…
Misschien ook interessant voor je
Naast alle dingen die ik wel doe, zijn er ook een aantal dingen die ik
In deel I van deze blogserie beschrijf ik mijn huidige ochtendritueel van twee uur. Ik
Het maakt niet uit waar je staat. Het is altijd mogelijk je ochtendritueel (nog) meer
Een andere weg naar een dienender ochtendritueel is door of het tijd is voor nieuwe
Vrijwel dagelijks kom ik tot meer helderheid over mijzelf. Vaak gaat het dan om het
Deze ga ik delen!

One Reply to “Hoe ziet mijn schrijfritueel voor het slapengaan eruit?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *