Schijtziek van mijn mediaverslaving

Schijtziek van mijn mediaverslaving

Laten we gewoon eerlijk zijn. Jij bent verslaafd aan mediaconsumptie. Ik ben verslaafd aan mediaconsumptie. We kunnen een hele discussie hebben over wat ‘verslaving is’ of we kunnen simpelweg erkennen dat:

  • We in de ochtend naar onze mobiele telefoon grijpen en zo niet, dat het ons werkelijk moeite kost onze mobiele telefoon te laten liggen.
  • We zo vaak gedachteloos ‘een rondje media maken’ (zoals achtereenvolgens checken WhatsApp, Instagram, Facebook, mail, nieuws) dat het helemaal niet reëel is dat er in de tussentijd iets veranderd is en er geen enkel werkelijk belang is om dat rondje te maken.
  • We structureel later gaan slapen dan dat eigenlijk goed voor ons is omdat we het internetten/het kijken van dingen maar niet kunnen loslaten.

Verslaafd aan korte termijnbevrediging
Internetverslaving, telefoonverslaving, social-mediaverslaving, content verslaving, binge watchen: het komt allemaal zo’n beetje op hetzelfde neer. We zoeken korte termijnbevrediging, krijgen dit ook en willen er meer en meer van.

Overprikkelde hersenen
Na het mediagebruik blijven we achter met een stel overprikkelde hersenen die nauwelijks meer kunnen schakelen naar activiteiten waarbij je met je verstand aan de slag moet. Je kan het niet meer opbrengen en je stelt het uit.

De vicieuze cirkel: media – schuldgevoel – media
Uitstellen voelt niet goed want je wil wel degelijk presteren. Door uit te stellen via meer en meer mediagebruik wat je op de korte termijn een bevredigend gevoel geeft, wordt het een vicieuze cirkel. Je hersenen blijven overprikkeld, je komt hierdoor niet aan de helderheid die je nodig hebt om te beslissen te stoppen en je blijft ondertussen maar doorgaan met het verzamelen van meer kortstondige bevredigende prikkels om maar niet te voelen hoe erg je eigenlijk aan het balen bent over je huidige gedrag.

We hebben nauwelijks controle
Het gebeurt vaak allemaal onbewust. Je handelt op de automatische piloot, laat je leiden door stofjes in de hersenen. Je valt zonder dat je het echt beseft ten prooi aan wat alle hersenexperts die voor (social) mediabedrijven werken, bedacht hebben om jou zo lang en zoveel mogelijk van hun diensten gebruik te laten maken. Hoe meer actieve gebruikers op een platform, hoe beter dat is voor de advertentie-inkomsten.

Mijn aanpak mediaverslaving
Ik ben het zat om mijn belangrijkste doelen in mijn leven niet te halen omdat ik zo verslaafd ben aan media. Ook ben ik klaar met die vicieuze cirkel. Daarom heb ik een micro-gewoonte ontwikkeld om het tij te keren. Een micro-gewoonte is een kleine gewoonte met een zo groot mogelijk effect op meerdere levensgebieden.

De microgewoonte die ik aan het integreren ben, is het stellen van twee vragen aan mijzelf op het moment dat ik een impuls voel om met iets van entertainment te starten. Mijn vragen zijn:

1. Voel ik mij op dit moment lekker in mijn vel?
De #1 reden om tijd te besteden aan entertainment is als afleiding om iets wat gaande is niet te voelen. Als ik mij namelijk geweldig voel dan is de kans namelijk erg groot dat ik mijn tijd helemaal niet wil besteden aan het kijken van filmpjes. Ik weet dit dondersgoed en wil niet mee doen aan deze vorm van zelfsabotage.

Als ik mij niet zo geweldig voel, is het vaak beter dat ik even iets doorvoel, een bepaalde actie neem die ik uitstel of iets doe aan zelfzorg. Daarmee verdwijnt dan ook meteen de behoefte aan entertainment.

Deze vraagt helpt mij even te voelen en te erkennen wat er nu in mij speelt. Dat past beter bij hoe ik in het leven wil staan dan mijzelf ‘te verdoven’ of af te leiden.

  1. Weegt het mediagebruik op tegen de waarde van stilte?
    Het antwoord op deze vraag zal voor mij meestal ‘nee’ zijn. Stilte is voor mij van onschatbare waarde. In stilte kan ik mijn intuïtie verstaan en beter voelen wat ik verlang. In stilte ben ik ontvankelijk voor ingevingen: antwoorden op mijn vragen, oplossingen voor problemen en geniale ideeën voor mijn bedrijf. In stilte heb ik vaak een verbonden gevoel met mijzelf en mijn omgeving. In stilte krijgen mijn hersenen de kans om tot rust te komen en te ontprikkelen. Na een avond stilte is de kwaliteit van mijn slaap beter.

Wanneer ik kies voor stilte, train ik een vorm van kracht. Een kracht om niet voor de beloning te gaan op de korte termijn maar om nu te kiezen waar ik ook op de lange termijn iets aan heb.

Door deze vraag te stellen herinner ik mijzelf aan mijn eigen waarden. Hoe verleidelijk entertainment consumeren ook kan zijn, als ik stil sta bij wat ik belangrijk vind, kost het mij niet zoveel moeite om het verlangen om iets te consumeren er te laten zijn zonder er iets mee te doen.

Vragen op de automatische piloot krijgen
Mijn doel is om bij een impuls om media te gebruiken als automatische reactie deze vragen te stellen. De antwoorden zullen negen van de tien keer niet eens iets zijn om werkelijk over na te denken. Deze vragen herinneren mij er eerder aan hoe ik in het leven wil staan.

Wanneer deze vragen automatisch in mij opkomen als reactie op een impuls om media te consumeren dan zal ik min of meer als vanzelf het juiste voor mij doen, zonder dat ik media consumeren op pure wilskracht aan het weerstaan ben of het mijzelf verbied.

Op dit moment functioneer ik nog tussen bewust onbekwaam en bewust bekwaam. Ik heb de vragen op een papiertje liggen bij mijn laptop.

Effecten

Wat ik ervaren heb in enkele weken toepassing:

  • Een hogere mate van georganiseerdheid door een neiging om ook meteen andere dingen in lijn te doen met hoe ik dat werkelijk wil (sporten, voeding, nachtrust, alles klaarleggen voor morgen etc.)
  • Meer rust in mijn hoofd, helderheid van geest en het ontvangen van relevante ingevingen.
  • Vroeger in bed liggen

Welke vragen zou jij jezelf kunnen stellen bij een neiging media te consumeren?

Misschien ook interessant voor je
In 2015 ben ik gestopt met roken. Na vijftien jaar gerookt te hebben. De basis voor
Doorlopend ben ik bezig met zelfontwikkeling en er is altijd wel een nieuw inzicht waarvan
Deze ga ik delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *