Wat maak jij jezelf wijs?

Dit filmpje draait om één boodschap: wat je over jezelf zegt, wordt realiteit. Door jezelf eigenschappen toe te kennen die je wenselijk vindt, zul je merken dat je jezelf ook daadwerkelijk gaat zien als slim’, ‘aardig’ of ‘succesvol’ (of wat je jezelf dan ook toekent) en de mensen om je heen ook. Ik heb de proef op de som genomen en een lijst gemaakt met eigenschappen die ik graag wil bezitten. Het effect ervan heeft mijn verwachtingen overtroffen.

Mijn lijstje
Naar aanleiding van dit filmpje besloot ik een lijstje te maken met allemaal eigenschappen waarvan ik zou willen dat ze mij typeren. Ik hield daarbij geen rekening met de realiteit. Ik heb gewoon opgeschreven wat van mij waarheid zou mogen worden.

Positieve affirmaties
Wat zeg jij tegen jezelf? En wat zou jij tegen jezelf willen kunnen zeggen?

Een lijstje: en dan?
Binnen een paar minuten heb je een lijstje gemaakt met allemaal mooie uitspraken over jezelf. En dan? Het leek mij de bedoeling om dagelijks wat aandacht te schenken aan het lijstje. Een vast moment is daarvoor handig. Ik koos ervoor om dagelijks na het mediteren het lijstje even door te nemen.

Wat ik precies doe met mijn lijstje
Ik lees iedere uitspraak rustig een keer door. Per uitspraak probeer ik ondertussen een beeld op te roepen. Dit kan bijvoorbeeld een moment zijn waarbij ik energiek of enthousiast was. Of ik zie mijzelf bij ‘gedisciplineerd’ in een flits geconcentreerd werken of bij ‘georganiseerd’ iets opruimen. Soms dacht ik aan een situatie waarin ik een compliment kreeg. Dat bijvoorbeeld iemand zei: ‘Je hebt mij geïnspireerd’. Ik sta de eerste keer niet langer dan vijf seconden stil bij een uitspraak. Ik lees gewoon van boven naar beneden en beperk de visualisatie tot een gedachteflits.

Enkele eigenschappen geef ik extra aandacht
Nadat ik het lijstje eens helemaal heb doorgenomen, kies ik drie tot vijf eigenschappen uit die ik op dat moment extra graag wil hebben. Voel ik mij ziek en sloom dan kies ik bijvoorbeeld voor ‘energiek’, ‘gezond’ en ‘enthousiast’. Ik besteed twintig tot dertig seconden aan de eigenschappen die ik heb uitgekozen. Die tijd besteed ik aan het visualiseren van mijzelf.

Mijzelf visualiseren
Ik visualiseer een antwoord op de vraag: ‘Hoe stel ik mijzelf vandaag energiek voor?’ De ene dag stel ik mijzelf ‘energiek’ voor in een werkcontext en de andere keer in een sociale context. Afhankelijk van mijn agenda en wat ik die dag wil bereiken.

Het besef dat het werkt
Mensen moeten vaak op mij wachten tot ik (eindelijk) klaar ben voor vertrek. ‘Sorry dat ik zo sloom ben’, verontschuldigde ik mij dikwijls. Daarom vond ik het leuk om mijzelf de eigenschap ‘snel’ toe te kennen op het lijstje. Ik wist eerst niet goed waar ik aan kon denken bij de zin: ‘Ik ben snel’. Dit veranderde toen ik mijzelf een keer binnen een kwartier gedoucht en aangekleed had voorafgaand aan een rijles. Plots had ik een bewijs dat ik snel kon zijn als het moest. Sindsdien dacht ik hieraan bij het doornemen van mijn lijst.

Van ‘slome slak’ naar ‘snelle ik’
Door die lijst begonnen mij steeds meer situaties op te vallen waarin ik op tijd klaar stond. Het komt wel degelijk regelmatig voor dat ik voor vertrek de eerste ben die klaar staat bij de deur met jas en schoenen aan. Ook doe ik vaker binnen een kwartier mijn hele ochtendritueel. Ik vond steeds meer bewijzen dat ik wel degelijk snel kon zijn. Hierdoor werd het steeds makkelijker om beelden van een ‘snelle ik’ op te roepen bij het doornemen van mijn lijst.

Je overtuigingen veranderen
Als het je steeds weer opvalt dat jij jezelf enthousiast gedraagt, positief bent of snel klaar bent voor vertrek dan begin je te geloven dat het klopt dat jij enthousiast, positief of snel bent. Je hebt tenslotte meer en meer bewijs. Eerst voelde het voor mij passend om mijzelf een ‘slome slak’ te noemen maar nu is dat niet meer zo. Ik voel vanbinnen weerstand als ik mijzelf ‘sloom’ noem. Dit komt omdat ik er niet meer zo zeker van ben dat ik langzaam ben. Ik heb namelijk vastgesteld dat ik regelmatig wel snel ben.

Je gedrag verandert
Inmiddels heb ik bewijs dat ik snel kan zijn. Omdat ik snel denk te zijn, pas ik daar ook mijn gedrag op aan. Voorheen zou ik bijvoorbeeld niet zo snel douchen terwijl er ontbijt gemaakt werd. Het zou mijn verstandiger geleken hebben om in badjas naar beneden te gaan om te voorkomen dat mijn vriend straks alleen aan tafel zou zitten wachten met het ontbijt. Nu kies ik ervoor om wel te douchen omdat ik weet dat ik in staat ben om op tijd aan tafel te komen. Omdat mijn overtuigingen zijn veranderd, maak ik andere beslissingen. Hierdoor gedraag ik mij anders dan ik mij voorheen gedroeg.

Jij verandert
Er is een verschil tussen een ‘slome slak zijn die bij uitzondering een keer opschiet’ en iemand die daadwerkelijk snel is. Door mij steeds weer te gedragen zoals een snel persoon zou doen, kan ik op den duur echt in een snel persoon veranderen. Het nieuwe gedrag wordt eigen. ‘Snel zijn’ wordt na verloop van tijd mijn nieuwe standaard. Er is steeds minder aanleiding om mijzelf nog ‘sloom’ te noemen en er zijn steeds meer redenen om mijzelf ‘snel’ te noemen. Hetzelfde geldt voor andere mensen. Want waarom zou iemand mij nog opvatten als ‘langzaam’ terwijl ik meestal snel ben?

Verander je blijvend?
Dat is afhankelijk van je dagelijkse keuzes. Op den duur kun je zonder dat je er heel bewust over nadenkt keuzes maken die in lijn liggen met hoe je graag zou willen zijn. Je maakt jezelf bijvoorbeeld een snel ochtendritueel eigen wat op den duur op de automatische piloot gaat. Dan ben je snel zonder er over na te denken. Maar je kunt altijd in een situatie komen waarin je terugvalt in oud gedrag. Afhankelijk van je motivatie kun je erin slagen om de draad weer op te pakken.

Wat is de maximale impact die je met zo’n lijstje kunt maken?
In dit artikel heb ik een voorbeeld aangehaald van ‘snel zijn’ versus ‘langzaam zijn’. Maar kun je jezelf ook grotere dingen toewensen die dan vervolgens realiteit worden? Ja, dat is mogelijk. Ik heb mijzelf er nog niet in bekwaamd maar ik lees op dit moment het boek De Kracht in jezelf van Joseph Murphy en hij legt onder andere uit hoe je onder andere met behulp van positieve affirmaties en visualisaties succes en rijkdom kunt bereiken.

Voorbeeld: Ik ben rijk
Onlangs heb ik een nieuw zinnetje opgeschreven waar ik aandacht aan besteed. Het is het zinnetje ‘ik ben rijk’. In financieel opzicht gaat het op dit moment niet zo denderend maar toch heb ik manieren gevonden om mijzelf als ‘rijk’ voor te stellen. Dan denk ik: ‘Ik woon in Nederland, heb in verhouding met de rest van de wereld veel geld, ik heb familie en vrienden die van mij houden, ik heb een vrijwel onbeperkte toegang tot kennis etc. De weerstand die ik eerst voelde bij ‘Ik ben rijk’ (omdat ik dacht dat het niet klopte), lijkt door deze gedachten vervaagd te zijn. Ik ben benieuwd of ik hiermee ook meer financiële rijkdom aan zal trekken. Het leek mij in ieder geval de moeite waard om het te testen.

Van start gaan met affirmaties en visualiseren

  1. Schrijf positief
    Maak een lijstje van zinnen die beginnen met ‘Ik ben’ gevolgd door een eigenschap of kenmerk die je graag aan jezelf toe zou willen kennen. Het maakt niet uit in hoeverre de eigenschappen nu op jou van toepassing zijn. Het maakt ook niet uit hoeveel zinnetjes je opschrijft. Ook als je maar één ding opschrijft, kun je verandering bij jezelf teweeg brengen.
  2.  Schenk iedere dag aandacht aan je lijstje
    De kans dat je eraan denkt, is het grootst als je het lijstje doorneemt voor of na iets wat je sowieso al elke dag doet. Dit kan mediteren zijn maar bijvoorbeeld ook je tanden poetsen.
  3. Bewijs voor jezelf dat de beweringen kloppen
    Benut de tijd die je aan je lijstje besteedt door te denken aan voorbeelden waaruit blijkt dat het klopt wat er op je lijstje staat. Het kunnen voorbeelden zijn uit je echte leven, dus dat je terugdenkt aan een situatie waarin je gedrag vertoonde wat past bij de uitspraak die op je lijstje staat. Het kan ook een fantasie zijn van hoe jij jezelf voorstelt als je het gedrag zou vertonen wat passend is bij wat er op je lijstje staat.

Als je bovenstaande doet, dan kan het zijn dat je na verloop van tijd in overeenstemming raakt met wat er op je lijstje staat. Tot slot nog een paar tips om de kans op succes te vergroten.

TIPS

  • Schrijf altijd wat je WEL wil en niet wat je NET wil. Wat werkt is: ‘Ik ben gedisciplineerd’. Waar je niks aan hebt, is: ‘Ik ben geen uitsteller’. Dus gebruik geen ontkennende zinsdelen en woorden die uitdrukking geven aan wat je NIET wil. Van mijn eerste lijstje ben ik bijvoorbeeld geen aandacht meer gaan schenken aan: ‘Ik ben onstopbaar’. ‘Ik ben volhoudend’ bleek te voldoen.
  • Sommige items werken niet. Als je een uitspraak op je lijstje hebt waarbij je steeds weer een weerstand voelt alsof het gewoon niet klopt en je geen voorbeelden kan bedenken waardoor het wel klopt, schrap dat item dan. Het werkt alleen als je zelf gelooft dat het mogelijk kan zijn (en je jezelf voor kan stellen als iemand die de gewenste eigenschap heeft).
  • Je kunt bij ieder item je verbeeldingskracht gebruiken maar je kunt ook argumentatieve kracht gebruiken. Je kunt ook per item hardop of in jezelf een aantal argumenten geven die de stelling onderbouwen. Bij ‘Ik ben georganiseerd’, noem ik dan dingen die ik daadwerkelijk gedaan heb, zoals: ‘Ik heb mijn papieren geordend, ik heb een planning voor morgen gemaakt, ik heb gelijk mijn tas uitgepakt toen ik thuiskwam.’

Reflectie
Met dit lijstje en met deze aanpak ben ik begonnen te experimenteren met de kracht van positieve affirmaties. Inmiddels ben ik alweer een tijd langer bezig en hebben er de nodige evoluties plaatsgevonden in mijn aanpak en de zinnetjes die ik aandacht geef zijn veranderd. En ik merk trouwens dat ik slomer ben geworden nu ik mijn eerste lijstje weinig aandacht meer geef :-)

Achteraf kan ik zeggen dat de aanpak die ik beschreven heb laagdrempelig is om mee te beginnen en het is ook niet te zweverig. Met zo’n lijst als dit kun je echt effect ervaren. Dus ik kan aanraden om met deze methode te experimenteren en weet dat het een opstap kan zijn naar het manifesteren van grotere veranderingen in je leven.

Deze ga ik delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *