Hoe stel ik mijn prioriteiten bij?

Hoe stel ik mijn prioriteiten bij?

Je beseft dat je nergens echt op focust en je behaalt daarmee geen wenselijke resultaten. Je eigen zaak loopt niet. Je studie vertraagt. Je gezondheid gaat achteruit. Noem maar op. Tijd om de lat voor jezelf te verlagen.

Zet de huidige verwachtingen van jezelf op een rijtje

Denk eens even aan wat je in een gemiddelde week van jezelf verwacht op verschillende gebieden. Je lijstje zou er bijvoorbeeld als volgt uit kunnen zien:

  • Ik werk vier dagen
  • Ik sport drie keer per week 1,5 uur
  • Ik studeer twee avonden per week
  • Ieder weekend doe ik iets leuks met vrienden
  • Elke week doe ik twee wassen
  • Elke week doe ik grote boodschappen
  • Elke avond kook ik
  • Ik werk wekelijks mijn administratie bij
  • Ik heb twee avonden quality-time met mijn partner

Bedenk dat er daarnaast nog allemaal dingen zijn die je wel van jezelf verwacht, maar te vanzelfsprekend vindt om ze als doel te stellen. Denk bijvoorbeeld aan: douchen, aankleden, je haar doen, jezelf opmaken, nagels knippen, maaltijden maken en opeten etc. Ook dat soort zaken beperken de tijd die je voor je belangrijkste doelen over houdt.

Zet op een rijtje hoe je gemiddelde week eruit ziet

Ik ga ervan uit dat je meer verwacht dan je waar kunt maken. Zet eens op een rijtje wat je in een gemiddelde week daadwerkelijk voor elkaar krijgt.

  • Ik werk vier dagen
  • Ik sport een keer per week 1,5 uur
  • Ik studeer niet structureel, alleen om deadlines te halen
  • Ik doe om het weekend iets leuks met vrienden
  • Ik doe elke week twee wassen
  • Ik doe meerdere malen per week kleine boodschappen
  • Ik kook drie keer per week
  • Ik werk wekelijks mijn administratie bij
  • Ik heb een keer per week quality-time met mijn partner

Zet de verwachtingen die je van jezelf hebt af tegen je gemiddelde week in de praktijk. Wat valt je op?

Welke dingen doe je die je niet van jezelf verlangt?

Naast alles wat je graag wil doen, zijn er zat dingen die je doet zonder dat je ze eerst ten doel stelt. Breng voor jezelf in kaart welke dingen je niet van jezelf verwacht maar die je toch doet. Ter inspiratie:

  • Ik kijk tv
  • Ik kijk allemaal filmpjes op YouTube en op uitzending gemist
  • Ik kijk meerdere keren per dag op Facebook
  • Ik kijk meerdere keren per dag in mijn mail
  • Ik kijk elke dag op Groupon en bekijk de deals van meerdere steden
  • Ik kijk elke dag op mijn NOS-app en lees de nieuwsberichten
  • Ik kijk elke dag op meerdere blogs en lees artikelen
  • Ik verstuur app-berichtjes met meerdere mensen
  • Ik neem binnengekomen reclamefolders en krantjes door

Nooit meer op Facebook?

Je zou denken dat je moet beginnen met het aanpakken van je mediagebruik. Maar eigenlijk is dat niet verstandig. Het kost veel moeite om je mediagebruik te veranderen en Facebook en andere media helemaal elimineren, lijkt me voor de meeste mensen ondenkbaar. Dus levert het verminderen van je mediagebruik je nooit de twee dagen op die je nodig hebt om te studeren.

Elimineer iets groters

Het is net zo als met het schrijven van teksten. Als je maar 200 woorden mag schrijven en je hebt 250 woorden op papier staan, dan kun je beter een hele alinea schrappen dan per zin ieder overbodig woordje te schrappen. Zonder adjectieven, krijg je als snel een kleurloos verhaal. Het kan daarom beter zijn om tijdelijk iets groters uit je leven te elimineren.

Bepaal wat je doelen zijn en handel daarnaar

Als je carrière wil maken dan kan je ook heus wel een paar goede vriendschappen onderhouden en aan sport doen. Maar je komt in de knoei als je ondertussen ook nog wil uitblinken in een sport. Alles is belangrijk, maar je kunt niet aan alles de hoogste prioriteit geven.

Keuzes zijn niet definitief

Het is altijd mogelijk om hobby’s, een studie of verwaterde vriendschap weer op te pakken. Kijk waar nu het grootste probleem ligt. Pak dat aan en laat alles en iedereen links liggen (natuurlijk kondig je aan dat je even op een ding gaat focussen). Dan ben je een korte tijd ‘niet beschikbaar’maar daarna ben je er weer wel. Anders ben je er een langere tijd maar half en dat komt helemaal nergens ten goede aan.

(Uit mijn grote ongepubliceerde blogarchief, geschreven op 19-8-2015)

Misschien ook interessant voor je
Je bent ontzettend goed in uitstellen maar nu je jezelf eindelijk ergens toe hebt kunnen
Je wil productiever zijn. Hebt er inmiddels van alles over gelezen en nu ben je
- Wekker. Meehhh. Dacht het niet. Snooze x 3. Minstens. - Oké, oké, ik word
Ik merk dat ik best veel tips geef over wat je allemaal zou kunnen inbouwen
Deze ga ik delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *