Ochtendritueel deel I: Een ochtendritueel van 2 uur

Ochtendritueel deel I: Een ochtendritueel van 2 uur

Uit ervaring weet ik dat veel ochtenden erom draaien om jezelf toonbaar te maken voor de buitenwereld. Heb je je bijvoorbeeld verslapen en moet je de deur uit, dan zal je ochtendritueel waarschijnlijk bestaan uit aankleden, tanden poetsen en spullen pakken. Wat je nog meer in je ochtendritueel weet te proppen is afhankelijk van je prioriteiten. De een zal absoluut wat eten willen pakken. De ander zou absoluut wat make-up op willen doen.

Je uiterlijk klaarmaken voor de dag is een van de dingen die bij het ochtendritueel horen. Twee dingen die in ieder geval ook bij mijn ochtendritueel horen, is mijzelf mentaal en lichamelijk klaarmaken voor de dag.

Mentaal ‘klaar zijn’ betekent voor mij: rust in mijn hoofd, mij ingesteld hebben op de dag die komen gaat, duidelijkheid hebben over wat ik vandaag van mijn dag wil maken.

Lichamelijk klaar zijn betekent voor mij: de juiste wakker- en energiestofjes zijn in mijn lichaam geactiveerd, ik sta ‘aan’ en mijn lichaam is voorzien van de juiste brandstof.

De combinatie van jezelf uiterlijk, mentaal en lichamelijk klaargemaakt hebben voor de dag, betekenen voor mij:

  • Dat ik ontvankelijk ben voor ingevingen, zoals oplossingen voor problemen, goede ideeën binnen krijg en inspiratie. Als ik bijvoorbeeld studenten begeleid betekent dit dat wat ik wil delen ter plekke in mij op komt.
  • Dat ik in staat ben om dus ook goed naar mijn gevoel en lichaam te luisteren waardoor ik beslissingen kan nemen op basis van wat ‘juist’ voelt. Hierdoor hoef ik minder na te denken met mijn hoofd en lijkt de dag zich veel meer moeiteloos te ontvouwen.
  • Dat ik een aangenamer mens ben in de omgang. Gesprekjes/ontmoetingen lopen spontaan en ik heb ruimte in mijn hoofd om te luisteren.
  • Dat ik mentaal niet of zeer beperkt beïnvloed wordt door dingen die ik niet prettig vind of die irritant zijn, zoals een boterham die vanuit het broodrooster op de grond valt of als iemand niet op komt dagen op een afspraak.
  • Dat ik mij goed in mijn vel voel en mij de leukste versie van mijzelf voel. Er stromen positieve gedachten van waardering door mij heen en ‘oh wat is het leven fijn en wat is de lucht mooi’😊

Kiezen voor een snel ochtendritueel waarbij ik mij alleen uiterlijk klaarmaak, is stukken minder bevredigend. Wat ik dan merk is:

  • Heel hard mijn best moeten doen om iets voor elkaar te krijgen. Gesprekken lopen niet als vanzelf en ik voel me alsof ik betrapt kan worden op een slechte voorbereiding.
  • Ik voel me besluiteloos.
  • Ik heb geen zin in gesprekjes met mensen want ik voel me gehaast en hebt geen tijd.
  • Het ene na het andere irritante ding gebeurt, alles lijkt wel tegen te zitten en ik heb zin om daarover te klagen.
  • Ik denk aan alles wat ik nog te doen heb, hoe laat het al is en ik vraag me af hoe ik het allemaal ooit ga redden en voel me gestresst.

Dan is dat eerste scenario een stuk aangenamer, toch? Daar ben je het vast mee eens. Echter heeft het wel een prijs. Een prijs waar ik nooit over had nagedacht om hem te betalen (ik wist simpelweg niet dat ik een keuze had), maar inmiddels is het wel iets wat ik nu structureel doe omdat de winst zo groot is. De prijs die ik betaal is een uur extra de tijd nemen voor mijn ochtendritueel, waardoor de totale tijd tussen wakker worden en aan de slag gaan op twee uur zit. Dus ja, dat kan je ook vertalen naar een uur eerder opstaan…

Ik heb in totaal een paar jaar gewerkt aan het creëren van een ultiem werkend ochtendritueel voor mijzelf. Ik moest namelijk uitvinden wat voor mij op welk moment werkt. Waarbij ‘werkt’ betekent dat ik de resultaten krijg die ik wil en dat ik mij er structureel toe kan zetten.

Mijn routine is als volgt

Direct na wakker worden: schrijven (20 min)
Ik word wakker met een opschrijfboek naast me. Mijn eerste woorden hebben een strekking als ‘Goedemorgen maandag’. Ik noteer eventuele ingevingen/ideeën die al door mijn hoofd gingen voordat begon met schrijven. Verder zet ik mijn intenties voor de dag neer, door een aantal zinnen als deze af te maken:

Wat zou het fantastisch zijn als….
Wat zou het heerlijk zijn als…

Vaak kom ik hierdoor op ideeën om bepaalde elementen van de dag net wat aangenamer te maken. Ik kan mij bijvoorbeeld voornemen om een massage te boeken of om naar het bos te gaan. Maar ik kan mij bijvoorbeeld ook voornemen meer te ontspannen in een bepaalde afspraak te stappen of om extra goed op te letten dat ik binnen de tijd mijn afspraken afrond.

Voelen en visualiseren (5 min)
Nadat ik wat geschreven heb, voel ik nog even na. Door het schrijven zit ik wat meer in mijn hoofd en ik zorg ervoor dat ik mij weer verbonden voel met mijn lichaam. Ook maak in de verbinding met mijn ‘inner being’ en vraag ik erom de innerlijke leiding in mijzelf te voelen, te herkennen en op te volgen.

Badkamerritueel, aankleden en drinken (40 min)
Spreekt voor zich. Als ik zin heb met muziek wat maakt dat ik erbij dans/playback. Lol met mijzelf. Ondertussen drink ik water.

Bed opmaken (1 min)
Ik zag dat veel mensen van de ‘5 AM club’ (de hashtag waaronder je informatie vindt over de ochtendrituelen van vroege vogels) als onderdeel hebben hun bed op te maken. Er zaten verschillende redenen achter. Ik weet ze niet precies, maar ik heb de gewoonte wel geïntegreerd en ik merk dat het goed voelt om mijn bed netjes te zien en het is ook fijn naar bed gaan als het bed is opgemaakt.

Buiten bewegen, mindful waarnemen en frisse lucht ademen (10 min)
Hier sla ik meerdere vliegen in een klap. Daglicht zorgt dat mijn lichaam weet dat het echt wakker mag worden. Zuurstof is ook lekker voor mijn lijf. Ik haal diep adem op de ‘Ice Man’ manier. Terwijl ik naar de bomen kijk, ben ik aan het hoelahoopen, touwtje springen of trampoline aan het springen.

Wanneer ik zo in de tuin bezig ben, probeer ik ook altijd een ding bewust waar te nemen wat ik nog niet eerder had gezien. Dat om niet in een soort robotstand mijn ritueel te doorlopen, maar echt met aandacht te kijken.

In geval van harde regen, hoepel ik onder het afdakje voor mijn huis terwijl ik kijk hoe mensen zich naar een plaats van bestemming bewegen.

Een victoria-secret-model-ontbijt maken (5-10 min)
Haha, ik keek laatst een video van wat een model als ontbijt at en dat leek heel erg op mijn huidige ontbijt 😊 Ik ga voor soja kwark met noten, lijnzaad, chiazaad, banaan, kiwi gold en kaneel. Daarnaast een grote mok kruidenthee. De soja kwark wissel ik af met havermout met amandelmelk. Dit warm ik dan op in een pannetje en met de kaneel erbij ruikt heel de keuken naar alsof iemand een taart aan het bakken is.

Ontbijt mindful opeten (10 min)
Met mooi weer doe ik dat buiten. Eten, zonder verdere afleiding. Met kouder weer binnen op de bank onder een dekenje. Mindful betekent nadrukkelijk alleen met het eten eten bezig zijn. Niet kijken op mijn mobiel. Geen audio aan.

Mediteren (20 min)
Ik zet een timer op 20 minuten. Ik zit ontspannen op de bank en focus het liefst op een constant omgevingsgeluid, zoals de radiator. Het helpt om snel ‘in de zone’ te komen. Eenmaal in de zone ben ik meer gefocust op mijn lichaam. Het deel achter het midden van mijn voorhoofd. Als er een gedacht in mijn hoofd op komt laat ik het gaan. Merk ik dat er een reeks gedachten ontstaat dan ga ik terug met mijn aandacht naar het omgevingsgeluid.

Overgang naar actie (5 min)
Na de meditatie drink ik nog rustig wat van mijn thee en schrijf ik soms nog wat dingen in mijn opschrijfboek. Dan bekijk ik de planning die ik de vorige avond al gemaakt heb. Ik bepaal wat ik ga doen en dan begin ik. Wat ik ga doen is overigens niet altijd wat op de planning stond. Soms spookt er sinds het opstaan en douchen een blog door mijn hoofd die geschreven wil worden. Dan knal ik deze hem er het liefste in de inspiratie uit dan dat ik hem parkeer om eerst de dingen die ik had voorgenomen te doen. Niets voelt zo lekker dan de inspiratie die er is op te volgen en van ingevingen naar een ‘fysieke’ creatie te gaan.

Naast deze blog heb ik ook een besloten Facebook-groep waarin ik wekelijks waarde bied, bijvoorbeeld in de vorm van trainingen en exclusieve blogartikelen. Ook kan je mij in deze groep bereiken voor vragen en kun je verzoekjes indienen voor nieuwe content.

De groep is gericht op mensen met  ADD of het persoonlijkheidstype INFP die hun leven bewust willen creëren in lijn met wat werkt voor hen zodat alles beter wordt. Dingen die zoal voorbij zijn gekomen in de afgelopen weken zijn:

  • Training rust in je hoofd
  • Tips om eerder uit bed te komen zonder te snoozen
  • Deze denkfout maakt het verschil tussen een zwaar en een licht leven
  • Over problemen oplossen door aandacht te geven aan zelfwaardering
  • Als het integreren van al die goede gewoontes weerstand oproept

Je vindt de gratis groep hier: https://www.facebook.com/groups/add.infp/ 

Misschien ook interessant voor je
Een andere weg naar een dienender ochtendritueel is door of het tijd is voor nieuwe
Het maakt niet uit waar je staat. Het is altijd mogelijk je ochtendritueel (nog) meer
Naast alle dingen die ik wel doe, zijn er ook een aantal dingen die ik
Het leven gaat om steeds dichterbij jezelf te komen. Je kan dit ook je hogere
Toen ik ervoor koos om in vrijheid te leven, in de betekenis dat ik mij
Deze ga ik delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *