zwaan mediteren

Mediteren oefenen of mediteren

Mediteren is als je het kunstje doorhebt een van de meest simpele dingen die je kunt doen om je geluksgevoel te vergroten. Mediteren is niks zweverigs en ook niks ingewikkelds. Mediteren kun je opvatten als een x aantal minuten je aandacht bij het moment houden, met je ogen dicht terwijl je wakker bent. Met 10 minuten per dag heb je al effect. Mediteren kent twee uitdagingen.

1. Wakker blijven.
2. Met je aandacht in het HEDEN blijven (dus niet denken aan dingen die geweest zijn en dingen die straks komen gaan).

Door jezelf elke dag 10 minuten te gunnen om te oefenen om met je ogen dicht wakker blijven en je gedachten niet af te laten dwalen, ga je na verloop van tijd een HELE FIJNE ONTSPANNEN toestand ervaren. Je zult meer en meer GELUK in je leven ervaren door 10 minuten per dag in DIE TOESTAND te verkeren.

NATUURLIJK lukt het niet meteen! Je valt in slaap of gaat allemaal dingen denken. Daarnaast ga je je GEGARANDEERD GEFRUSTREERD voelen dat het niet lukt. Dan weet je dat alvast. Dan hoef je je daar ook niet meer rot over te voelen. Het is NORMAAL.

Je begint dus met elke dag 10 minuten OEFENEN om met je ogen dicht wakker te blijven en met je aandacht in het heden te blijven. Net zolang tot je daadwerkelijk die WAKKERE ONTSPANNING kunt ervaren.

Als dat is gelukt kun je overgaan op DAGELIJKS MEDITEREN. De impact die je daarmee op je leven maakt is enorm GROOT. Zeker als je dat vergelijkt met de INVESTERING die het van je vraagt!

Hoe blijf je met je aandacht in het HEDEN? Er zijn verschillende mogelijkheden:

1. Richt je aandacht op je ademhaling.
2. Richt je aandacht op wat je NU in je lichaam voelt.
3. Richt je aandacht op het midden van je voorhoofd.
4. Herhaal continu een mantra in jezelf
5. Beeld je een brandende kaars in en hou je bezig met hoe dat vlammetje eruit ziet en hoe het flikkert
6. Je kan een geleide meditatie doen

Je kunt dus je aandacht op je lichaam richten
Je kunt je aandacht op woorden richten
Je kunt je aandacht op een specifiek beeld richten
Je kunt je aandacht op geluid richten

Ik heb deze audio een tijdje gebruikt toen ik net begon met mediteren
https://soundcloud.com/ggzdrenthe/volwassenen

Nu mediteer ik zelf altijd in stilte. Ik ben van 10 naar 12:03 minuten gegaan :-) En ik zet altijd de timer op mijn mobiel. Drie seconden om mijn mobiel weg te leggen. Twee minuten om in te komen. Tien minuten om helemaal te ontspannen.

Die tien minuten mediteren is voor mij een van de belangrijkste dingen die ik dagelijks voor mijzelf doe. Als ik een dagje oversla, merk ik dat gelijk aan de chaos die ontstaat in mijn hoofd. Ook als ik voor een rijles nog niet gemediteerd heb, merk ik het aan mijn focus en kost een rijles mij meer energie.

Als je ADD/ADHD-achtig bent en geen medicijnen gebruikt dan kan je door mediteren toch die rust in je hoofd krijgen. Maar het is voor iedereen zinvol om te mediteren.

Mediteren draagt bij aan je gevoel van welbevinden, je gezondheid, je productiviteit, je focus, je standvastigheid bij druk van buitenaf, je energielevel. De voordelen van tien minuten meditatie per dag worden ook op een fijne manier uitgelegd in deze korte TEDtalk.


Als mediteren niet in je leven zit: GA ER WAT MEE DOEN!!!

Deze ga ik delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *