Binnen 30 minuten een lamlendige modus doorbreken

Binnen 30 minuten een lamlendige modus doorbreken

Het is ’s avonds na het eten. Lamlendige modus aan. Ik heb een motiverende YouTube-video gekeken en ondanks dat ik besefte van: ‘Ja, ik moet dingen echt anders doen’, scroll nu door het chocolade assortiment van Albert Heijn, beseffend dat ik dingen al veel eerder anders had moeten doen.

Er komt een app binnen van mijn vriend. Ik bel hem en tijdens het gesprek geef ik uiting aan mijn lamlendigheid.

‘Ik voel me overweldigd. Er is zoveel te doen. Er is zoveel aan te pakken. En ik loop achter. Waren we maar weer terug op vakantie. Toen we veel buiten waren. Ik elke ochtend werkte aan een boek. We met aandacht aten. Goede gesprekken hadden. Niet de hele tijd media consumeerden en op tijd naar bed gingen.’

‘Wat wil je het liefst?’

‘Ik wil mij weer verbonden voelen. Ik wil lachen. Plezier ervaren. Mij verbonden voelen met de natuur.’

We beëindigen het gesprek waarin ik zeg: ‘Ik denk dat ik even moet gaan fietsen ofzo’, maar dusdanig lamlendig dat we allebei lijken te weten dat het niet gaat gebeuren.

Toch ben ik binnen een half uur na het gesprek volledig uit mijn lamlendige modus. Hoe heb ik dat aangepakt?

1. Mediteren (15 min)

Mediteren is een prima eerste actie in een lamlendige modus. Je hoeft er je bed niet voor uit, de bank niet voor af en grote kans dat je je mobiel toch al bij de hand had waardoor het een kleine stap is om een timer aan te zetten op 15 minuten.

Tijdens het mediteren is het niet meteen stil in mijn hoofd, maar er komen wel gedachten op van een meer dienende aard. Zo plopt het idee op om bloemen te kopen in plaats van chocolade. Ook komt het idee op om een lijstje te maken van positieve aspecten in mijn leven. Om te dansen. Daarnaast ploppen er nog wat eerdere ideeën op van dingen die ik nog wil doen, gewoon voor mij zelf en wat meer nog verplichte dingen zijn die ik te doen heb.

2. Lijstje maken (2 min)

Na het mediteren maak ik een lijstje met wat er in mij is opgekomen. Het is dus eigenlijk een lijstje met ideeën met wat ik voor mijzelf kan doen en wat verder zinnige taken zijn om te doen. Het is niet een lijstje met dingen die ik allemaal kan doen vandaag, maar het is wel een lijstje wat richting geeft.

3. Positieve aspecten voor de geest halen (2 min)

Ik vergeet weleens hoe groen mijn gras is. In gedachten ga ik een aantal positieve aspecten in mijn leven na. Fijne ontwikkelingen, wat goed gaat, wat lukt, wat ik al weet en wat er al aan potentieel is wat ik weet te benutten.

4. Mijn favoriete outfit aantrekken (2 min)

Ik loop al de hele dag rond in een trainingsbroek en een trui. Een kloffie dat precies weerspiegelt hoe het gesteld is. Ik haal mijn favoriete zomerrokje en t-shirt van het wasrek en kleed mij om.

Op dit moment ben ik dus opgestaan uit bed en mijn instelling is reeds veranderd. Ik ben nu al voor zo’n 70% uit mijn lamlendigheid.

5. Muziek op en dansen (6 minuten)

Vanuit een lamlendige modus gaan dansen is nogal een grote stap, maar blijkbaar heb ik genoeg ‘voorwerk’ gedaan om tot dansen over te gaan. Ik zoek een vrolijk muziekje uit. Maak een beweging, zie mijn rokje zwieren en waan mijzelf in een videoclip. Ik zie mijn twirlstok in de hoek van de kamer staan en verwerk hem in mijn geïmproviseerde choreografie 😊 Als het eerste nummer af is gelopen zet ik nog een nummertje aan.

Na de muziek voel ik mij qua energie weer een ander mens en ik voel gelijk zin om een nieuwe blog te schrijven, een beetje vergelijkbaar met de blog hoe ik vanuit overweldiging weer creatief-productief werd binnen een uur.

Eerst koop ik een bosje bloemen voor mijzelf. Ik loop de Albert Heijn nog even in om misschien toch iets van chocola te kopen, maar ik blijk er geen trek in te hebben. Sta nog met een doosje bonbons in mijn handen die ik pas ook had en lekker vond, maar ik voel van binnen zo erg dat ik er geen zin in heb dat ik het terug zet.

Inmiddels is het twee uur nadat ik lamlendig in mijn bed lag. Een mooie bos bloemen staat op mijn tafel. Er is bijna een blog gepubliceerd. En er is goede moed aanwezig om nog een paar goede dingen van mijn lijstje te doen voordat ik ga slapen.

Misschien ook interessant voor je
Vandaag bezocht ik op vakantie een rommelmarkt. We liepen zo’n drie uur rond, en bekeken
Uit je comfort zone gaan om te groeien: dat is de manier de we allemaal
In een vorige blog beschreef ik hoe ik via focusverlegging de dingen die ik als
Vanavond om 20.00 uur ben ik te gast in de broadcast van de ‘School voor
Manifesteren kan op twee manieren. Een meer zuivere manier en een meer 'onzuivere' manier. Vaak
Deze ga ik delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *