Hoe ik werk met het be-do-have model

Hoe ik werk met het be-do-have model

In de boeken die ik lees en de podcasts die ik luister over innerlijke transformatie en manifestatie met de wet van aantrekking kom ik regelmatig een verwijzing naar het ‘be-do-have model’ tegen. Wanneer je begrijpt hoe je met dit model kunt werken, gaat ‘veranderen naar de persoon die je wil zijn’ en ‘krijgen wat je graag wil hebben’ sneller en makkelijker. Dat is interessant, toch?

Het heeft een tijdje geduurd tot ik het be-do-have model echt vatte. In veel bronnen wordt ernaar verwezen maar blijft de uitleg in mijn ogen wat abstract. Na zeker een half jaar proberen om bij gewenste veranderingen te redeneren vanuit het be-do-have model, viel plots het kwartje.

In deze blog ga ik mij er dan ook aan wagen om op de meest concrete manier allertijden te illustreren hoe je aan de hand van het be-do-have model, wordt wie je wil zijn en krijgt wat je wil.

Waar staat be-do-have voor?
Het be-do-have model is in de eerste plaats een denkmodel. Een manier waarop je redeneert over hoe er verandering plaats kan vinden in je leven. Als je weet wat je in je leven wil en waarom dan komen er drie soorten redenaties voor over hoe de gewenste verandering mogelijk gaat zijn. Deze drie soorten redenaties ga ik illustreren. De derde is de be-do-have redenatie.

Redenatie 1:  Have-do-be

Stel je wil afvallen. De eerste redenatie is: Als ik nou meer tijd en geld had dan kon ik een sportschoolabonnement betalen, gaan sporten en gezonde shakes maken waardoor ik slank en fit kan zijn. Wanneer ik slank en fit ben, voel ik mij beter. Maar aangezien ik te weinig tijd en geld heb, zit het er nog even niet in om te sporten dus ook niet om fit en slank te zijn.

Bij deze redenatie wil iemand dus eerst iets hebben (geld en tijd) om iets te doen (sporten) zodat daarna het gewenste resultaat kan komen (slank  en fit zijn).

Mensen die zo redeneren kunnen ook uitspraken doen ter rechtvaardiging dat zij niet iets kunnen doen aan hun situatie terwijl anderen dat wel kunnen. Bijvoorbeeld door iets te zeggen als:

Ja, maar zij hebben het geld….
Ja maar zij heeft een partner met goede baan met vast contract…
Ja, maar zij heeft de looks…
Ja, maar zij is bekend van televisie…
Ja, maar zij  is vrienden met…

Maar je kunt mensen die have-do-be redeneren ook uitspraken horen doen als:
Dan moet ik eerst de loterij winnen…
Dan moet ik eerst een betere auto hebben…
Dan moet de kleine eerst naar de basisschool gaan…

Dus pas als de omstandigheden anders zijn, dan kan degene die redeneert vanuit have-do-be eindelijk zijn doelen behalen en dromen realiseren.

Redenatie 2: Do-have-be

De tweede redenatie is: Ik moet vanaf nu drie keer per week naar de sportschool gaan en daar niet meer mee stoppen. Dan wordt ik slank en fit en voel ik mij beter.
Mensen die zo redeneren, zijn erop gericht om eerst iets te doen (sporten) om te krijgen wat ze willen (afvallen, betere conditie). Door hiermee consequent door te zetten, worden ze uiteindelijk vanzelf  een slank en fit persoon.

Mensen die zo redeneren zullen vooral uitspraken doen die erop wijzen dat je door hard te werken, bereikt wat je wil. Ze zouden dingen kunnen zeggen als:

Wanneer je heel hard werkt, kun je alles bereiken…
Ik heb enorme opofferingen gemaakt voor mijn succes…
Ik heb dit omdat ik elke dag deze en deze actie heb genomen, ook wanneer ik geen zin had

Wanneer ze andere mensen willen aanmoedigen, kun je ze horen zeggen:

Je moet het gewoon doen!
Beginnen en niet meer stoppen!
Doorzetten!

Dus wanneer er maar hard gewerkt wordt, kan degene die vanuit do-have-be redeneert, bereiken wat hij wil en hij gaat er vanuit dat dit voor andere mensen ook zo geldt.

Dit zijn de mensen die vaak ook daadwerkelijk uitzonderlijke prestaties hebben geleverd op een bepaald gebied maar hier op andere levensgebieden opofferingen voor hebben gedaan. Denk aan de topsporter of de succesvolle ondernemer die bijvoorbeeld geen liefdesrelatie weet te onderhouden.

De succesvolle do-have-be mensen kunnen soms na het behalen van grote successen een rol op zich nemen als motivator/inspirator. Na het luisteren naar zo iemand heb je misschien enkele uren dat je jezelf gemotiveerd voelt om hard aan het werk te gaan maar daarna verval je in je oude patroon.

Redenatie 3: Be-do-have

Dan komen we nu bij de derde redenatie uit waar het in deze blog om gaat. De redenatie is: Wie moet ik zijn om dat te doen wat iemand doet die heeft wat ik wil? Dit is behoorlijk abstract.

Deze mensen willen niet eerst iets hebben om iets te kunnen doen.
Ze willen ook niet eerst gedrag vertonen om iets te kunnen hebben.
Ze willen eerst een bepaald iemand zijn waardoor ze als vanzelf bijbehorend gedrag vertonen.

Om een bepaald iemand te worden, is het van belang om je identiteit te veranderen. Eerst identificeer je jezelf bijvoorbeeld als een Bourgondiër. Daar kan dan gedrag bij horen zoals lekker lang uitgebreid tafelen waarbij vooral smaken en combinaties gewaardeerd worden en calorieën niet tellen. Dit kan dan weer maken dat iemand overgewicht heeft.

Bij verandering vanuit be-do-have zal de persoon beginnen zijn identiteit te veranderen, zodat deze persoon zichzelf gaat zien als bijvoorbeeld iemand die veel om zijn of haar uiterlijk geeft. Wanneer dat op een onbewust niveau de nieuwe identiteit wordt, heeft dit automatisch allerlei gedragingen tot gevolg waaruit blijkt dat iemand om zijn of haar uiterlijk geeft. Bijvoorbeeld dat iemand zegt: ‘Ik heb wel genoeg gehad nu.’ Dat nieuwe gedrag leidt vervolgens weer tot resultaten.

Concrete voorbeelden over hoe je dan precies die identiteit verandert, komen bijna niet voor. Daarom staat de rest van deze blog in het teken van een persoonlijk voorbeeld waarin ik per stap illustreer hoe ik vanuit een be-do-have redenatie een identiteitsverandering aanpakte.

Stap 1. Definieer het verlangen

Nou is het in mijn geval zo dat ik al jaren op wensenlijstjes en begrotingen zet dat ik naar de pedicure en manicure wil gaan. Toch is de laatste keer dat ik mijn nagels heb laten doen jaren geleden. Er gaat dus iets mis en ik wil dit nu transformeren vanuit het be-do-have model.

De eerste stap is om te duiden wat je wil hebben. Dit doe je in positieve bewoordingen.

Ik wil mooie nagels hebben. Zowel aan mijn tenen als aan mijn vingers. Ik wil mij tevreden voelen wanneer mijn blik op mijn teennagels valt. Ik wil mij comfortabel voelen wanneer de blik van een ander op mijn nagels valt.

Je zegt dus geen dingen die je niet wil. Dus niet: ik wil mij niet meer onzeker voelen wanneer ik op blote voeten loop. Je benoemt wat je wel wil.

2. Doorzie je gebruikelijke manier van redeneren over deze verandering

Ik zou wel het liefste maandelijks naar de manicure en pedicure willen gaan om mijn nagels te laten doen. Alleen het is best prijzig. Het is niet dat ik daar ook echt maandelijks het geld voor heb. Ja, als ik het echt wil dan moet ik prioriteiten stellen en zorgen dat ik het geld heb en een afspraak maak bij een salon.

De eerste gedachtelijn is een have-do-be gedachte: eerst moeten de omstandigheden anders zijn (meer geld hebben).

De tweede gedachtelijn is een be-do-have gedachte: eerst moet ik de dingen wat anders aan gaan pakken en dan kan het pas.

3. Hoe denkt iemand die heeft wat ik wil?

Nu is het tijd om in het hoofd te kruipen van een persoon voor wie het vanzelfsprekend is te hebben wat jij wil. In mijn geval moet ik dus in het hoofd kruipen van iemand die altijd keurig verzorgde nagels heeft. Hoe denkt deze persoon over haar nagels? Hoe denkt deze persoon over investeren in haar nagels?

Het antwoord achterhaal je bijvoorbeeld door te Googelen en mensen te vinden die zich uitspreken over hun standaarden en opvattingen over datgene wat jij wil.

Ik zocht op: ‘Waarom ik altijd mijn nagels laat doen’

Vervolgens kwam ik verschillende blogs en forumdiscussies tegen waarop mensen zich uitspraken over hun nagelzorg. Hieruit filterde de uitspraken die in lijn zijn met iemand die wel structureel haar nagels laat doen.

Ik vond uitspraken als:

  • Wanneer ik mijn nagels heb laten doen, dan geeft mij dat een gevoel van zelfvertrouwen.
  • Wanneer ik mijn nagels heb laten doen, dan voel ik mij nog steeds mooi wanneer ik een trainingspak aan heb.
  • Wanneer ik mijn nagels heb laten doen, dan voel ik mij meer als een georganiseerd geheel.
  • Ik ben zo blij met mijn nagels dat ik ook een veel blijere vibe uitstraal.
  • Het gaat niet alleen om mijn nagels, het vormt een deel van mijn persoonlijkheid.
  • Het zegt iets over hoe ik om mijzelf geef: dat ik het mijzelf waard vind om er mooi en verzorgd bij te lopen.
  • Ik sta altijd klaar voor anderen en bij het laten doen van mijn nagels ben ik de persoon die vertroeteld wordt. Het is echt een van de dingen die ik helemaal voor mijzelf doe.

4. Wat voor denkwijze past bij mij rondom dat wat ik wil?

Onder de verschillende uitspraken die ik vond, waren er uitspraken die niet met mij resoneerden en er waren uitspraken die mij juist inspireerden, waarbij ik echt wat voelde veranderen van binnen. Zo’n besef van: ‘Wow, zo had ik er nog nooit naar gekeken’, waarna je voelt dat je het niet meer anders kan zien. Vanuit dat besef kunnen er allerlei gedachten opkomen vanuit je nieuw verworven perspectief. Je nieuwe perspectief schrijf je uit in een stukje tekst rondom dat wat je wil.

Mijn nieuwe kijk op nagels werd:

“Mijn nagels zijn deel van het geheel waarmee ik als mijzelf de wereld tegemoet treed. Zoals je een ding doet, doe je alles. Mijn nagels laten doen, heeft een effect op mijn verdere zelfzorg: mijn sporten, mijn wenkbrauwen, mijn haar, wat ik aan heb, wat ik eet: ik maak betere keuzes met mooie nagels.
Mijn hele leven uplevelt een beetje vanuit het laten doen van mijn nagels.”

Al deze uitspraken, zijn uitspraken die specifiek ik kan voelen. Waar ik geen innerlijk verzet tegen heb. Jij kan er misschien heel anders over denken maar dat is niet erg.

Bonusinzicht
In de wereld heb je feiten en interpretaties. In het dagelijks leven zijn we misschien 5% met feiten bezig en verder met interpretaties. Interpretaties zijn nooit voor iedereen waar, maar je hebt zelf wel de vrijheid om te kiezen of je voor interpretaties gaat die specifiek jou dienen of voor interpretaties die het leven wat je wil hebben juist in de weg zitten.

Kortom: als ik structureel mooie nagels wil hebben, is het dienend om interpretaties te maken over nagels waarin ze heel belangrijk zijn terwijl het voor iemand anders met andere doelen juist dienend kan zijn om te zeggen: ‘Schoonheid zit vanbinnen’. De een is misschien geobsedeerd over uiterlijk en heeft last van paniek zonder make-up. De ander heeft laks aan het uiterlijk maar worstelt bij het krijgen van en eerste date.  Er is geen goed of fout. Voor iedereen is er een identiteitsverandering die meer dienend is afhankelijk van de situatie en verlangens die iemand heeft.

5. Je bewust gekozen interpretaties programmeren in het onbewuste

Je realiteit is een voortvloeisel van je onbewuste programmering. Vaak gebaseerd op wat je in de eerste acht jaar van je leven hebt opgevangen over hoe het leven in elkaar zit. Het kunnen ook interpretaties zijn van latere ervaringen. Wanneer je niet het leven hebt wat je wil dan is het eigenlijk altijd zo dat de huidige programmering van je onderbewuste in de weg zit bij het vertonen van het gedrag dat tot de uitkomsten leidt die je wil hebben.

Mijn programmering rondom je nagels laten doen bij een manicure/pedicure was:

  • Je nagels laten doen is een luxe.
  • Het is niet iets wat nodig is.
  • Je geeft jezelf alleen maar bij hele bijzondere gelegenheden en omstandigheden iets wat luxe is.
  • Je gaat zeker geen geld uitgeven aan luxe als je qua basisvoorzieningen nog niet alles in orde hebt. Doe je dat wel, dan is dat onverantwoord en krijg je later spijt wanneer je zonder geld voor boodschappen zit.

De werkelijkheid was echter dat ik wel degelijk geld had waarmee ik mijn nagels had kunnen laten doen gezien alle boeken en coachingsprogramma’s die ik in de afgelopen jaren gekocht heb. Alleen dat vatte ik niet op als een ‘luxe’ maar als noodzaak voor mijn ontwikkeling. Andere programmering, ander gedrag.

Het zijn dus niet de omstandigheden die maken of je iets wel of niet kunt realiseren: het is voor een heel groot deel de programmering op onbewust niveau.

Wanneer ik mooie nagels niet langer zie als iets wat een luxe is maar als een aspect wat mijzelf in het grotere geheel representeert dan is het voor mij opeens veel belangrijker geworden om ieder aspect van mijzelf in lijn te brengen met mijn standaarden.

Echter is het nieuwe inzicht en het nieuwe gevoel nog niet genoeg om nu ook daadwerkelijk consequent in lijn met die nieuwe standaarden te handelen. Ik heb het namelijk jarenlang op een andere manier gedaan en op onbewust niveau zal mijn reptielenbrein mij nog altijd impulsen geven voor het oude gedrag in plaats van voor het nieuwe gedrag (zie ook deze blog over het reptielenbrein). Daarom moet ik mijn nieuwe standaarden gaan programmeren in mijn brein.

Om iets nieuws in mijn onbewuste te programmeren, helpt het als ik mijn nieuwe gedachtenlijn herhaaldelijk uitspreek of luister op verschillende momenten. Twee ideale momenten zijn vlak voor het slapengaan en vlak na het ontwaken. Een ander ideaal moment kan voor het mediteren zijn. Bij al deze momenten maak je namelijk een overgang door naar en ander bewustzijnsniveau waardoor de nieuwe boodschap beter beklijft.

Het herprogrammeren kun je doen door hardop je stukje tekst met je nieuwe denkwijze uit te spreken. Je kan deze ook opnemen met een spraakrecorder. Vervolgens kan je hem herhaaldelijk afspelen op specifieke momenten. Tijdens het luisteren kan je ook hardop meespreken het blijft dan nog beter hangen.

6. Acties in lijn met je herprogrammering nemen

Als ik er dus vanuit ga dat ieder aspect van mijn uiterlijk representeert wie ik ben en wat mijn standaarden zijn dan vloeien daar eigenlijk als vanzelf verschillende acties logisch uit voort. Het gaat er niet om dat ik nu direct de afspraak maak met de nagelsalon. Het gaat erom dat ik vanaf nu in alles tot uiting breng wie de hergeprogrammeerde versie is.

Ik kan op andere manieren beginnen wat extra aandacht te geven aan mijn verzorging. Ik kan bijvoorbeeld mijn haar doen, mijn wenkbrauwen bijwerken en een huidverzorgingsproduct gebruiken. Deze acties bekrachtigen mijn nieuwe identiteit.

Dus stel dat er 0 euro op de bankrekening staat, dan valt er toch alvast te beginnen met het zijn van de persoon die de acties doet die tot jouw gewenste uitkomst leiden.Dat geld komt uiteindelijk wel en zodra het er is, geef je het uit aan die nagelsalon zonder innerlijk te piepen dat het een overbodige luxe is want je bent inmiddels iemand geworden voor wie het hebben van mooie nagels de standaard is geworden. Het is iets wat je doet om te bevestigen wie je al bent. Het voelt in lijn. Het is geen geforceerde actie waar van alles van af hangt.

De potentie van be-do-have

Met de stappen die ik hier bespreek kan je alles tot realisatie brengen wat je werkelijk verlangt omdat je het kan gebruiken voor iedere identiteitsverandering.

Wat begint bij het consequent bewerkstelligen van mooie nagels kan uitgroeien naar het bewerkstelligen van een succesvolle business, verre reizen maken, een huis met vrij uitzicht, een fit lichaam en noem maar op.

Volgens de bronnen waar ik mijn investeringen in doe, is het echt zo dat als je dit beheerst dat je alles mogelijk voor jezelf kunt maken, zónder er geforceerd hard voor te hoeven werken.

Wat denk jij? Te mooi om waar te zijn of keiharde realiteit?

Misschien ook interessant voor je
Het leven probeert je soms iets te vertellen door obstakels op je pad te werpen.
Vanochtend riep ik iets tegen mijn vriend. Dat ik zin had om weer eens naar
Deze ga ik delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *