Je brein via focusverlegging herprogrammeren

Je brein via focusverlegging herprogrammeren

In een vorige blog beschreef ik hoe ik via focusverlegging de dingen die ik als oncomfortabel kan ervaren mijn comfort zone binnen probeerde te halen door het standpunt in te nemen:

… is comfortabel

gevolgd door een lijstje met beweringen die voor mij echt waar zijn en die deze stelling onderbouwen.

Met een keer zo’n lijstje maken, kun je misschien zorgen dat je jezelf weet aan te zetten tot een activiteit waar je in eerste instantie tegen opziet. Dat is al heel wat, maar daarmee heb je nog geen blijvende verandering.

Je hebt jezelf misschien jaren gefocust op de oncomfortabele aspecten van iets en vaak is dat ook nog eens verankerd in je hele zijn omdat je ook echt in je leven ook echt steeds oncomfortabele gevoelens hebt ervaren tijdens dat ene ding.

Wil je iets blijvends binnen je comfort zone krijgen, zul je jezelf dus bewust moeten herprogrammeren en dat kan door bewuste focusverlegging.

Jezelf herprogammeren door bewuste focusverlegging

Terwijl ik dit schrijf ga ik er vanuit dat er dus een activiteit is die je als oncomfortabel ervaart en waarvan je graag zou willen dat je die als comfortabel ervaart.

Jezelf herprogrammeren betekent dat je steeds opnieuw de focus legt op de comfortabele aspecten van die activiteit die je binnen je comfort zone wil krijgen.

Herhaaldelijk een lijstje maken met comfortabele aspecten

Je kunt bijvoorbeeld vaker een lijstje maken met comfortabele aspecten van die activiteit. Dat lijstje hoeft niet steeds hetzelfde lijstje te zijn. Je zult merken dat je steeds meer comfortabele aspecten van iets kunt ontdekken wanneer je daarop focust.

Bewust zoeken naar bewijs voor de comfortabele aspecten

Tijdens de bezigheid kun je op zoek gaan naar bewijs van dat het inderdaad comfortabel is. Dus dat je bij jezelf denkt: ‘Dit is mij makkelijk aan het afgaan.’ ‘Ik merk dat ik mij ontspannen voel.’ ‘Ik merk dat het best snel gaat.’ Uiteraard merk alleen dingen op die ook echt waar zijn voor je. Merk je bijvoorbeeld wel oncomfortabele gevoelens, dan kan het ook iets zijn als: ‘Ik merk dat ik vooruit kom.’  ‘Ik merk dat ik functioneer.‘ Ik geloof dat ik dit wel ga overleven.’ ‘Ik weet zeker dat het goed komt.’

Je oefent dus te focussen op de aspecten die jouw nieuwe (gewenste) overtuiging ondersteunen. Dus de overtuiging dat X comfortabel is of aan het worden is.

Wees consistent in je denken, je praten en je handelen

Je zult het snelst transformeren als je consequent denkt, praat en handelt in lijn met wat jij wil wat de waarheid is voor jou. Dus als ik wil dat een ‘Facebook live’ doen comfortabel voor mij is, dan is het voor mij geen zinnige bezigheid meer om:

– Een interne dialoog te houden over wat maakt dat het zo eng is om live te gaan
– Met anderen erover te praten welke ongemakken ik allemaal ervaar wanneer ik live ga
– Consequent niet live gaan

Het gaat mij wel helpen als:
– Ik in mijzelf blijf herhalen wat de comfortabele aspecten van live gaan zijn
– Ik met andere praat over de ontwikkelingen die ik doormaak in het live gaan
– Consequent een live doe

Wanneer ik mijn focus consequent blijf richten op de aspecten die mij helpen te geloven dat wat ik wil comfortabel is, dan zal het steeds makkelijker zijn dat te beginnen wat ik voorheen oncomfortabel achtte.

Waarom dit herprogrammeren werkt

Het vaker doen + de focus op de comfortabele aspecten maakt dat je letterlijk de bedrading in je brein beïnvloedt.

In eerste instantie is het voor je brein het makkelijkst de oncomfortabele associaties op te halen bij een bepaalde activiteit. Maar door die bewuste focusverandering creëer je een nieuw associatienetwerk in je brein van de handeling + comfortabele associaties.

Wanneer je vaker een vaker een beroep doet op dat nieuwe netwerk (handeling + comfortabele associaties) dan wordt dat netwerk sterker. Wanneer je dat oude netwerk steeds langer niet gebruikt (handeling + oncomfortabele associaties) dan zwakt dat netwerkt af.

Wanneer je nieuwe netwerk sterk genoeg is, zul je merken dat de ‘automatische pilootfunctie’ dat nieuw aangelegde netwerk met comfortabele associaties gebruikt. Dat betekent dat je brein er automatisch vanuit gaat dat een bepaalde handeling comfortabel is.

Waarom enkel uit je comfort zone gaan niet werkt

Een keer iets buiten je comfort zone doen, voelt stoer maar verandert niks wezenlijks. Denk aan het nemen van een ijsbad. Dat is vaak iets eenmaligs wat je dan tijdens een workshop doet.

Wanneer je herhaaldelijk uit je comfort zone gaat zonder je focus te verleggen dan gaat het op een gegeven moment wel iets makkelijker door je toegenomen ervaring, maar wanneer je ondertussen nog steeds je focus op de oncomfortabele aspecten houdt door deze steeds opnieuw blijft erkennen en benoemen, dan werk je jezelf tegen in steeds meer toenemend gemak ervaren omdat je de brein netwerkassociaties qua discomfort actief houdt.

Iets wat eerst buiten je comfort zone lag, kan door bewuste consequentie focusverlegging op den duur uitgroeien tot iets waarbij de aspecten niet eens meer als vanzelf in je hoofd opkomen.

Nog meer next level gaan

Via deze strategie kun je over de tijd niet-dienende overtuigingen vervangen voor dienende overtuigingen. Deze strategie kan echter vertraagd worden, wanneer je te maken hebt met een heel sterk negatief associatienetwerk dat tot stand is gekomen door een trauma. Wanneer je dat associatienetwerk op deze manier gaat hervormen ben je stukken langer bezig dan wanneer je het trauma eens een keer goed in de ogen aankijkt.

Hoe dat precies gaat en werkt deel ik in de volgende blog.

Misschien ook interessant voor je
Uit je comfort zone gaan om te groeien: dat is de manier de we allemaal
Ik hou van experimentjes met mijzelf. Experimenten waarbij ik bijvoorbeeld uit mijn comfort zone ga
- Wekker. Meehhh. Dacht het niet. Snooze x 3. Minstens. - Oké, oké, ik word
Het ‘juiste’ doen, roept bij veel mensen weerstand op. Want ja, je weet wel dat
Ik merk dat ik best veel tips geef over wat je allemaal zou kunnen inbouwen
Deze ga ik delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *