Help, hyperfocus! Tips om je werk los te laten

Help, hyperfocus! Tips om je werk los te laten

Je bent ontzettend goed in uitstellen maar nu je jezelf eindelijk ergens toe hebt kunnen zetten, zit je er helemaal in. Je ervaart flow en nu wil je door. Je laat de lunch aan je voorbij gaan en ondanks dat je best toe bent aan een pauze, lukt het niet je werk te onderbreken. Wat nu?


Signalen dat je niet meer productief bent

Om te voorkomen dat je superproductiviteit omslaat naar improductiviteit, is het zaak om je werk (tijdelijk) los te laten zodra je improductief dreigt te worden. Let op de volgende signalen:

  • Je hebt geen gevoel meer voor verwijswoorden of je taalgevoel laat je op een andere manier in de steek.
  • Je blijft maar hangen in het herschrijven van een zin of alinea.
  • Je hebt de neiging om ‘vervelende’ dingetjes over te slaan of te laten zitten. Je wil wel doorwerken maar kan het bijvoorbeeld niet opbrengen om de bron waar je het over hebt er even bij te pakken.

Ook kans dat je niet meer productief bent, als:

  • Je werkt al meer dan twee uur aan een stuk door.
  • Je schuift het eten van een ontbijt, lunch of diner voor je uit.
  • Je hebt de hele dag nog geen daglicht gezien.
  • Je hebt de hele dag nauwelijks bewogen.
  • Het is ‘normale-mensen-bedtijd’ (geweest).
  • Je dag duurt al langer dan 16 uur.

 

Hoe laat je je werk tijdelijk los?
Soms is het alleen zaak dat je even een pauze inlast. Hoe doe je dat?

  • Noteer waar je of markeer waar je op dat moment gebleven bent.
  • Schrijf op wat de eerst volgende vijf stappen zijn die je gaat zetten zodra je weer verder gaat.
  • Zet je computer op sluimerstand en verlaat je bureau. Krijg je direct ingevingen zodra je wegloopt (of misschien zelfs al daarvoor)? Maak dan een korte notitie op papier en laat je computer doorsluimeren.

Grote kans dat je straks na je pauze met nieuwe energie de draad snel weer oppakt en terug in de flow komt.

 
Hoe laat je je helemaal werk los?
Soms is het mooi geweest voor vandaag. Tijd om naar huis te gaan, tijd om boodschappen te gaan doen en eten te maken of de hoogste tijd om te gaan slapen. Hoe sluit je de werkdag af als je eigenlijk door wil gaan?

  • Noteer of markeer waar je op dat moment gebleven bent.
  • Schrijf op papier wat de eerst volgende vijf taakjes zijn waarmee je morgen aan de slag kunt.
  • Noteer of markeer de dingen in je werk waar nog even naar gekeken moet worden (passages die nog even gecontroleerd moeten worden op correctheid, bronnen die je nog moet toevoegen of overgeslagen delen).
  • Noteer de ideeën over het werk die nog in je hoofd rondspoken.
  • Sluit je documenten af.
  • Zet je computer uit.
  • Sla je boek(en) dicht.
  • Orden je bureau.
  • Ga weg van je bureau.
  • Ga doen wat je moet doen en noteer opborrelende ideeën/inzichten over je werk in een opschrijfboek of in je telefoon. Kruip in ieder geval niet opnieuw achter de computer!

Bonustip:

  • Wil je slapen maar zit je hoofd nog te vol? Doe dan een geleide ontspanningsoefening en volg de aanwijzingen van de spreker op (mp3’s kun je online downloaden en op je mobiel zetten).

Als je deze tips toepast, zijn de omstandigheden ideaal om morgen de draad snel weer snel op te pakken en opnieuw in de flow te komen.

Naast deze blog heb ik ook een besloten Facebook-groep waarin ik wekelijks waarde bied, bijvoorbeeld in de vorm van trainingen en exclusieve blogartikelen. Ook kan je mij in deze groep bereiken voor vragen en kun je verzoekjes indienen voor nieuwe content.

De groep is gericht op mensen met  ADD of het persoonlijkheidstype INFP die hun leven bewust willen creëren in lijn met wat werkt voor hen zodat alles beter wordt. Dingen die zoal voorbij zijn gekomen in de afgelopen weken zijn:

  • Training rust in je hoofd
  • Tips om eerder uit bed te komen zonder te snoozen
  • Deze denkfout maakt het verschil tussen een zwaar en een licht leven
  • Over problemen oplossen door aandacht te geven aan zelfwaardering
  • Als het integreren van al die goede gewoontes weerstand oproept

Je vindt de gratis groep hier: https://www.facebook.com/groups/add.infp/ 

Misschien ook interessant voor je
Er zijn zat dingen in mijn leven die niet precies zo lukken als ik dat
Wat is ADD nou eigenlijk? Ik heb weleens gelezen dat ADD niet bestaat of dat
Dit is een bewering om simpelweg eens op te bezinnen. Ik zeg niet dat het
Je wil productiever zijn. Hebt er inmiddels van alles over gelezen en nu ben je
Ik ben bezig met het poetsen van de keuken. Terwijl ik de vieze vaat naar
Deze ga ik delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *