Dankbaar zijn: hoe doe je dat?

Dankbaar zijn: hoe doe je dat?

Wat brengt het ?

  • Je voelt je rijk en gezegend.
  • Je waardering voor het leven neemt toe.
  • Je bent een leuker persoon om aan te geven.

Hoe krijg je wat het brengt?

Kies een vast moment op de dag waarop je uitspreekt of opschrijft waarvoor je dankbaar bent. Mijn vaste moment is voordat ik ga slapen.

Uitgewerkt voorbeeld

Voordat ik ga slapen, schrijf ik op waar ik allemaal dankbaar voor ben. Hier een aantal voorbeelden.

Ik ben dankbaar:

  • Voor de totale ontspanning die ik voelde nadat ik in de sauna geweest was.
  • Dat ik steeds meer gerealiseerde ideeën in mijn dagboek tegen kom.
  • Dat ik de rijtest gehaald heb vandaag.
  • Voor mijn groei.
  • Voor mijn inzichten.
  • Voor de interactie die ik met verschillende mensen had op Facebook.
  • Voor het plezier met mijn ouders aan tafel en bij de afwas.
  • Dat ik vandaag wel gemediteerd heb.
  • Dat het zo fijn was om in het park te lopen tussen de vlinders, door het gras, in het mooie weer.
  • Dat Daphne superblij reageerde op mijn mail.
  • Dat ik mijzelf getrakteerd heb om een bakje vers fruit.
  • Dat ik mijn website heb aangepast.
  • Dat ik besloten had te gaan zwemmen: het was erg fijn.
  • Voor alle supportende reacties die ik kreeg op Facebook.
  • Voor de moeite die mama gedaan had om een opschrijfboek voor mij te kopen.
  • Voor de powernap die mij echt goed deed.
  • Dat ik mijn blog online heb gezet.
  • Dat ik de rekening van Maartje heb kunnen betalen.
  • Dat ik voor de eerste keer het geven van een healing geoefend heb.
  • Dat het zulk lekker weer was.

Tips:

  • Streef ernaar om iedere dag je dankbaarheid te uiten.
  • Je kan dankbaar zijn voor dingen die specifiek betrekking hebben op die dag, maar je kan ook in algemenere zin dankbaar zijn voor elementen uit je leven.
  • Je kan dankbaar zijn voor hele concrete dingen, bijvoorbeeld voor wat je gekregen hebt van anderen.
  • Je kan dankbaar zijn voor je eigen prestaties.
  • Je kan dankbaar zijn voor positieve ervaringen/de momenten waarop je echt even genoten hebt.
  • Je kan dankbaar zijn voor eigenlijk alles wat ‘naar wens’ is in je leven.
  • Streef ernaar om elke dag minimaal 5 punten te benoemen of op te schrijven waarvoor je dankbaar bent.

Varianten:

  • Je kan ervoor kiezen om je dankbaarheid uit te spreken op het moment dat je dankbaarheid voelt. Dit kan in je hoofd maar je kunt je dankbaarheid ook delen met een ander (die zal dat erg waarderen).
  • Je kan de dag ook beginnen met vijf punten waarvoor je dankbaar bent.
  • Je kan ook dankbaar zijn voor dingen waarvan je graag wil dat ze in de toekomst zullen gebeuren.

Voorbeelden:

Ik ben dankbaar dat het mij steeds beter lukt om positief te blijven.

Ik ben dankbaar voor de groei die ik nog door ga maken.

Ik ben dankbaar dat ik in een huis zal gaan wonen waar ik mij helemaal thuis voel en alle rust en ruimte ervaar die ik nodig heb om te kunnen creëren.

Waarom werkt het?

Door elke dag stil te staan waarvoor je dankbaar bent, zul je ervaren dat je leven vol zit met dingen om dankbaar voor te zijn en dat het vaak niet de dingen zijn die geld kosten. Je krijgt meer oog voor wat je fijn en aangenaam vindt en het geeft je een goed gevoel.

[Geschreven op 16-8-2016]

Naast deze blog heb ik ook een besloten Facebook-groep waarin ik wekelijks waarde bied, bijvoorbeeld in de vorm van trainingen en exclusieve blogartikelen. Ook kan je mij in deze groep bereiken voor vragen en kun je verzoekjes indienen voor nieuwe content.

De groep is gericht op mensen met  ADD of het persoonlijkheidstype INFP die hun leven bewust willen creëren in lijn met wat werkt voor hen zodat alles beter wordt. Dingen die zoal voorbij zijn gekomen in de afgelopen weken zijn:

  • Training rust in je hoofd
  • Tips om eerder uit bed te komen zonder te snoozen
  • Deze denkfout maakt het verschil tussen een zwaar en een licht leven
  • Over problemen oplossen door aandacht te geven aan zelfwaardering
  • Als het integreren van al die goede gewoontes weerstand oproept

Je vindt de gratis groep hier: https://www.facebook.com/groups/add.infp/ 

Misschien ook interessant voor je
Het is ’s avonds na het eten. Lamlendige modus aan. Ik heb een motiverende YouTube-video
Je hoort dat je te hard bent voor jezelf. Je zou meer zelfcompassie moeten hebben.
Met een mentale workout heb ik het over mediteren. Veel mensen weten dat een fysieke
Niet zo veel. Het leven is. Maar was als je toch wat wil zeggen? Denk
Ken je het gevoel van chronisch tekort schieten? Falen? Mislukken? Vind je jezelf iemand die
Deze ga ik delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *