Oncomfortabele activiteiten je comfort zone binnen halen

Oncomfortabele activiteiten je comfort zone binnen halen

Uit je comfort zone gaan om te groeien: dat is de manier de we allemaal wel kennen. We voelen de angst. We doen het toch. Daarna beseffen we dat we nog steeds leven en zijn we trots op ons zelf dat we gedaan hebben wat we gedaan hebben. We zullen vaak zelfs de neiging hebben om aan velen anderen te vertellen over wat we gedaan hebben, waarna we van anderen horen hoe dapper we geweest zijn. We voelen ons zo nog eens extra goed over ons zelf.

Misschien kan je je wat voorbeelden voor de geest halen die ongeveer zo’n verloop hadden. Een eigen voorbeeld van mij is het nemen van een ijsbad, je weet wel in een bad zitten gevuld met water en ijsklontjes. Dat was zeker uit mijn comfort zone. Daarna was ik trots. Heb ik verteld wat ik gedaan heb en kreeg ik complimenten. MAAR in een bad met ijsklontjes gaan zitten, is daarmee nog steeds buiten mijn comfort zone.

Live gaan op Facebook, is ook iets wat buiten mijn comfort zone ligt en ondanks dat ik het in mijn besloten groep met regelmaat gedaan heb, voel ik telkens een weerstand om het te doen. Mijn indruk is dan ook dat je comfort zone niet bepaald snel oprekt door vaker te doen wat oncomfortabel voelt.

Deze week ontving ik de inspiratie voor een alternatieve benadering: oncomfortabele dingen je comfort zone in DENKEN. Je mag het zo zien: in principe zijn alle bezigheden neutrale bezigheden. Het zijn de bijbehorende gedachten die we bij iets hebben, dat we het uit de weg willen gaan.

Er zijn hele groepen mensen die het nemen van een ijsbad heerlijk vinden. Die bijvoorbeeld ook in zwembroek of bikini gaan wandelen in de vrieskou. Er zijn ook mensen die een ijsbad vrezen. Sterker nog: er zijn mensen die het koude dompelbad in de sauna overslaan vanwege hun koudwatervrees. Dan zijn er nog heel veel mensen die er tussen in zitten. Maar zonder persoonlijke voorkeuren, ervaringen en overtuigingen is het nemen van een koud bad als activiteit neutraal. Het plezier of het ongemak hangt af van de mens zelf die de ervaring aan gaat.

Het experiment

Wat je als mens wel en niet aan durft heeft voor een belangrijk deel te maken met je overtuigingen. Overtuigingen die voortkomen uit wat je tot nu toe altijd hebt aangenomen. Die voortkomen uit je ervaringen. Die voortkomen uit wat binnen een cultuur of subcultuur als normaal of abnormaal wordt gezien.

Het experiment waar ik afgelopen week mee bezig ben geweest, is het herzien van mijn overtuigingen, om dingen waarvan ik overtuigt was dat ze oncomfortabel zijn in mijn comfort zone te denken. Om vervolgens uit te testen of dit mijn weerstand wegnamen om die voorheen oncomfortabele dingen te gaan doen.

Mijn aanpak was als volgt:

  1. Ik zette in mijn opschrijfboek een stelling neer, die ik wilde geloven met daar omheen een cirkel. Stellingen die ik heb opgeschreven waren:

Investeren is comfortabel
Facebook live doen is comfortabel
Vroeg uit bed komen is comfortabel
Vroeg naar bed gaan is comfortabel
Een eigen business runnen is comfortabel
Een administratie bijhouden is comfortabel
Seks hebben is comfortabel
Iemand om hulp vragen is comfortabel
Uitspreken wat mijn grens is comfortabel
Geld vragen voor wat ik aanbied is comfortabel
Mijn kamer opruimen is comfortabel
Naar een feestje gaan is comfortabel
Zingen is comfortabel
Toiletten schoonmaken is comfortabel

Als ‘….. is comfortabel’ een ENORME weerstand oproept omdat je het echt absoluut niet voor kan stellen, maak er dan iets van in een richting die je wel voor kan stellen, zoals:

…. kan comfortabel worden
— kan comfortabeler worden

Allerlei dingen waarbij ik weleens in meer of mindere mate weerstand bij voel, stonden dus op mijn lijstje. Ervan uitgaande, dat wanneer ik al deze dingen werkelijk als comfortabel zou zien dat ik dan niet eerst door een weerstand heen hoef te breken (uit mijn comfort zone te stappen) om datgene te doen waar ik belang bij heb.

  1. Om te testen of ik de dingen van mijn lijstje als comfortabel kon zien, heb ik om iedere bewering een aantal beweringen gezet die voor mij waar zijn èn die de bewering in het midden onderbouwt.

Ik zal wat uitgewerkte voorbeelden delen:

Facebook live doen is comfortabel
– Ik ben in staat om te praten
– Ik zit in mijn eigen ruimte en druk op een knopje op het moment dat ik vanbinnen voel dat ik iets wil delen
– k krijg de impuls om te delen van binnen uit
– Daarbij druk ik op een knopje en de mensen die willen, kunnen luisteren. De rest niet.
– Ik hoef niemand op te bellen
– Ik hoef niemand tijd en aandacht nadrukkelijk te vragen
– Mensen hoeven niet te reageren
– Ik deel iets binnen mijn comfort zone setting (in mijn eigen kamer) op het moment dat ik iets kwijt wil
– Het is uitspreken wat ik wil delen en het verschilt qua activiteit niet heel erg ervan wanneer ik iets uitspreek in een audio om iets voor mijzelf te onthouden

Uitspreken wat mijn grens is comfortabel
– Het is een makkelijke weg om spanning weg te nemen
– Het is een makkelijke weg om mijzelf te laten kennen door anderen
– Het is een makkelijke weg om te krijgen wat ik wil
– Het is in enkele seconden te doen
– En het heeft direct effect

Wat je ziet, is dat ik hiermee focus op de in mijn ogen comfortabele aspecten van de activiteit waar het omgaat. Het viel mij op hoe makkelijk het was om onderbouwingen te vinden voor de stellingen en dat ik op dingen uitkwam waar ik nog niet eerder bij had stil gestaan. Ik kon intern voelen dat er weerstand verdween ten opzichte van de bezigheid.

Bevindingen bij en na toepassing

De manier waarop ik hier nu mee werk, is dat ik vlak voor een activiteit bij mijzelf incheck of er weerstand zit. Ik deed dat bijvoorbeeld afgelopen zondag toen het de bedoeling was de wc’s schoon te maken. Ik voelde weerstand, maar door vooraf een lijstje te maken van de comfortabele aspecten merkte ik dat ik in de juiste actiemodus schoot en het deed.

Mijn indruk is dat deze strategie in eerste instantie helpend is om snel wat weerstand weg te nemen. Waardoor het belangrijkste merkbare verschil is met uit je comfort zone gaan:

‘Ik geef mijzelf een schop onder mijn kont voorafgaand aan het schoonmaken van de wc’s en ik doe het maar met tegenzin.’

Versus

‘Ik focus mijn gedachten op de comfortabele aspecten van wat ik te doen heb en ik ga makkelijker, met minder tegenzin aan de slag dan bij het eerste scenario.’

Het tweede scenario voelt beter en liever naar mijzelf.

Next level gaan

Om iets blijvends mijn comfort zone binnen te halen, is meer nodig.

In de volgende blog deel ik een strategie om dat te doen door je brein via consequente focusverlegging te herprogrammeren.

In de blog daarna deel ik hoe je de grootste weerstand in de kern wegneemt door een innerlijke helingsstrategie. Hierna zal het herprogrammeren nog makkelijker verlopen, maar je moet wel bereid zijn om de kern van je weerstand in de ogen te kijken.

Misschien ook interessant voor je
Tijdens live video op Facebook van mijn coach Maartje Koper had ze het over de
Een andere weg naar een dienender ochtendritueel is door of het tijd is voor nieuwe
Ik merk dat ik best veel tips geef over wat je allemaal zou kunnen inbouwen
Stel je zelf voor Vrij van hunkering voor erkenning Vrij van zoekend naar bevestiging Vrij
Ik hou van experimentjes met mijzelf. Experimenten waarbij ik bijvoorbeeld uit mijn comfort zone ga
Deze ga ik delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *