Ochtendritueel deel IV: Bewust creëren van een ochtendritueel

Ochtendritueel deel IV: Bewust creëren van een ochtendritueel

Het maakt niet uit waar je staat. Het is altijd mogelijk je ochtendritueel (nog) meer in lijn te brengen met wat nog beter voor jou werkt. Je kunt hierin het beste stap voor stap werken, in plaats van in een keer proberen je meest ideale ochtendritueel samen te stellen en te gaan leven. Het is namelijk best pittig om een nieuwe gewoonte erin te krijgen en vervolgens vol te houden.

Begin toevoegen met dat waarvan je weet dat je het eigenlijk heel fijn zou vinden
Als je wil beginnen met het optimaliseren van je ochtendritueel, begin dan met het integreren van het element waarvan je nu bij voorbaat al weet dat je het heel fijn zou vinden.

Als ik trainingen aan studenten geef over het verkrijgen van meer energie, dan kiezen ze twee dingen uit die ze willen doen of juist laten om meer energie te krijgen. Vaak weten ze al heel goed wat ze eigenlijk zouden willen. Vaak omdat dit een eerdere periode in hun leven ook goed gewerkt heeft.

De een wil bijvoorbeeld consequent een smoothie maken in de ochtend. De ander wil niet gelijk gaan appen en Instagrammen na het wakker worden. De ander wil de gordijnen ’s ochtends openen. Het hoeft niet allemaal heel groot en drastisch. Begin met dat ene element waarvan je weet dat je dat graag wil.

Kies een moment
Het makkelijkst is om het moment van het toepassen van je nieuwe gedraging te koppelen aan een andere gedraging die je al wel structureel doet in de ochtend. Ik ga ervan uit dat je hoe dan ook je tanden poetst, dat je jezelf aankleed en eigenlijk ook wel dat je ontbijt. Dus dat zijn een aantal ankerpunten waar je jouw nieuwe gewoonte aan kunt koppelen. Je kan het voorafgaand aan het ding doen dat je altijd al doet. Of daarna.

Ik zocht zelf bijvoorbeeld lang naar mijn ideale meditatiemoment zodat de kans het grootst was dat ik het niet over zou slaan. Door het direct na het ontbijt te doen, begon het te werken. Ontbijten doe ik sowieso en ik heb meestal geen afspraken voor 10.00 uur dus het schiet er ook niet gauw in vanwege haast.

Als je niet meer gelijk op je mobiel wil na het wakker worden, kan je zeggen dat je je mobiel pas checkt na het ontbijt.

Als je de gordijnen standaard open wil doen, kan je dat doen nadat je jezelf hebt aangekleed.

Train jezelf in de nieuwe gewoonte eigen maken
Voor mij werkt het aanleren van nieuw gedrag heel goed met behulp van een checklist. Ik teken zelf bijvoorbeeld vakjes op een papier of ik print een maandkalender uit en zet elke keer een kruisje op de dag dat ik de nieuwe gedraging heb vertoond. Dus elke keer een kruisje als ik gemediteerd heb. Of wanneer ik buiten bewogen heb.

Het werken met een checklist heeft een aantal voordelen. Als je hem ophangt is het makkelijker om eraan te denken. Het geeft je een goed gevoel wanneer je een vinkje zet en ook als je bijvoorbeeld al zeven dagen aan vinkjes achter elkaar hebt kunnen zetten. Daar komt ook nog een extra motivator bij om de hoek kijken, want je wil op een gegeven moment de reeks met vinkjes zo lang mogelijk maken. Of iets de hele week hebben volgehouden.

Vragen om aan jezelf te stellen

Informatie lezen is inspirerend, maar het nut van deze informatie ervaren kan als je ermee aan de slag gaat. Deze vragen helpen je even te bezinnen op je huidige ochtendritueel om daarna de stap te zetten naar een verbetering in je ochtendritueel.

  1. Heb jij een redelijk vaste ochtendroutine?
  2. Hoe lang duurt jouw ochtendritueel ongeveer?
  3. Hoe is de balans tussen je uiterlijk klaarmaken voor de dag en je lichamelijk en mentaal klaarmaken voor de dag?
  4. Welke elementen zitten in je ochtendritueel die als dienend voelen?
  5. Welke elementen zitten in je ochtendritueel die niet dienend voor je voelen?
  6. Wat weet je nu al dat je aan je ochtendritueel zou willen veranderen, bijvoorbeeld door iets toe te voegen of een gedraging te laten?
  7. Aan welke vaste gedraging kan je de nieuwe gedraging koppelen? Doe je dat dan ervoor of erna?
  8. Dus wanneer wil je wat precies gaan doen vanaf nu?

 

Opdracht

Maak een checklist met 30 vakjes en hang deze op. Per dag dat je de gedraging vertoont, zet je een krul of vinkje in het vakje.

Met welke gewoonte ga jij aan de slag? Leuk als je het hieronder laat weten in de reacties.

Naast deze blog heb ik ook een besloten Facebook-groep waarin ik wekelijks waarde bied, bijvoorbeeld in de vorm van trainingen en exclusieve blogartikelen. Ook kan je mij in deze groep bereiken voor vragen en kun je verzoekjes indienen voor nieuwe content.

De groep is gericht op mensen met  ADD of het persoonlijkheidstype INFP die hun leven bewust willen creëren in lijn met wat werkt voor hen zodat alles beter wordt. Dingen die zoal voorbij zijn gekomen in de afgelopen weken zijn:

  • Training rust in je hoofd
  • Tips om eerder uit bed te komen zonder te snoozen
  • Deze denkfout maakt het verschil tussen een zwaar en een licht leven
  • Over problemen oplossen door aandacht te geven aan zelfwaardering
  • Als het integreren van al die goede gewoontes weerstand oproept

Je vindt de gratis groep hier: https://www.facebook.com/groups/add.infp/

Misschien ook interessant voor je
Een andere weg naar een dienender ochtendritueel is door of het tijd is voor nieuwe
Naast alle dingen die ik wel doe, zijn er ook een aantal dingen die ik
Uit ervaring weet ik dat veel ochtenden erom draaien jezelf toonbaar te maken voor de
Het leven gaat om steeds dichterbij jezelf te komen. Je kan dit ook je hogere
Toen ik ervoor koos om in vrijheid te leven, in de betekenis dat ik mij
Deze ga ik delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *