Perfect

Besef dat je PERFECT bent, dat je altijd al PERFECT was en dat je altijd PERFECT blijft

Ken je dat, als je foto’s terugkijkt van vroeger en je dan opeens ziet wat mooi, lief en leuk je eigenlijk was? Helemaal jij. Betreur je het ook wel eens dat je dat TOEN totaal niet in zag? Dat je je zorgen maakte over je uiterlijk, terwijl je nu ziet dat je prachtig was. Dat je zo je best deed om erbij te horen, terwijl je nu ziet dat die anderen niks meer of minder waren dan jijzelf?

Ook NU mag je helemaal beseffen dat je PERFECT bent. Daarmee bedoel ik dat jij precies goed bent zoals je bent. Dat je helemaal niks aan jezelf hoeft te veranderen om meer liefde, respect, mededogen van anderen te krijgen. JUIST niet. Zodra je stopt met jezelf te veroordelen en jezelf aan te passen om aardig gevonden te worden/om serieus genomen te worden/om begrepen te worden/om leuk gevonden te worden/om aantrekkelijk gevonden te worden/om gerespecteerd te worden/om geliefd te worden dan:

Vinden de mensen die bij je passen JOU aardig
Word je serieus genomen door anderen (ook al zullen ze het niet altijd met je eens zijn)
Word je begrepen door de juiste mensen
Word je leuk gevonden door de juiste mensen
Word je aantrekkelijk gevonden door de juiste mensen
Word je gerespecteerd (ook al zal niet iedereen je GEWELDIG vinden)
Houden mensen van je precies om wie JIJ werkelijk bent

Wat bedoel ik met JUISTE mensen? Dat zijn de mensen waar je daadwerkelijk relaties mee wil hebben. De mensen waarmee je vriendschappen wil hebben, de mensen waarmee je samen wil werken, de mensen waarmee je jouw liefde wil delen.

Hoe fijn zou het zijn als je nooit meer je BEST hoeft te doen? Als je allemaal mensen in je leven hebt die JOU precies leuk vinden om wie je bent, terwijl je helemaal NIKS BIJZONDERS doet? Omdat je GEWOON JIJ bent?

Het is een situatie die ABSOLUUT BIJDRAAGT aan jouw geluksgevoel.

Hoe je daar komt?

1. Besef dat je PERFECT bent precies zoals je bent. Omdat gevoel op te roepen kun je gebruik maken van het gevoel wat je krijgt als je naar foto’s van vroeger kijkt.

2. Spoor alle overtuigingen op in je systeem die je een andere boodschap vertellen. Zoals: ‘Ik ben niet goed genoeg.’ ‘Ik ben raar’.

3. Buig al die beperkende overtuigingen om. Bijvoorbeeld door 25 argumenten op te schrijven die het tegendeel ondersteunen. Kijk hier voor een voorbeeld.

4. Spoor je angsten op die je ervan weerhouden om NIET jezelf te zijn. Zoals: ‘Ik wil niet opvallen.’ ‘Als andere mensen weten wie ik écht ben dan…[vervelende dingen].’

5. Ga na hoe groot de kans is dat dat hele erge waar je bang voor bent ook daadwerkelijk gebeurt. Ga ook na wat de kans is dat er niets, niks ergs of juist iets positiefs gebeurt. Zoek eventueel voorbeelden die de mogelijke uitkomsten kunnen ondersteunen.

6. Besluit volgens welke overtuigingen jij WEL wil leven. Bijvoorbeeld: ‘Ik ben perfect.’ ‘Ik ben goed genoeg precies zoals ik ben.’ ‘De mensen die ik echt in mijn leven wil, zijn de mensen die mij mogen om wie ik echt ben.’ Zet deze overtuigingen op een rijtje.

7. Schenk iedere dag aandacht aan je rijtje met nieuwe overtuigingen. Voor tips: lees deze blog

8. Wees alert op je gedachten en herpak jezelf. Het is NORMAAL om ‘terug te vallen’ en toch weer gedachten te denken die in lijn liggen met ‘niet goed genoeg zijn’. Iedereen heeft dat. Ook mensen die heel gelukkig, succesvol en geliefd zijn. De ontwikkeling die je door kan maken is ‘negatieve gedachten’ steeds sneller opmerken, gevolgd door besluiten wat je WEL wil denken.

9. Wees alert op je gedrag en herpak jezelf. Ook in je gedrag kun je merken dat je ‘niet helemaal jezelf bent’. Je merkt dat je woorden inslikt die je eigenlijk wil zeggen. Je merkt dat je jezelf klein en op de achtergrond houdt. Je merkt dat je je aan het uitsloven bent. Ook dit geldt voor mensen waar je misschien wel tegen op kijkt. IEDEREEN schiet weleens terug in ‘oud gedrag’. De vooruitgang zit hem uiteindelijk in het steeds sneller opmerken dat je ‘terug schiet’ en jezelf herpakken. Dus merk het op als je jezelf inhoudt om jezelf te zijn en bepaal hoe je je WEL wil gedragen. NU of een volgende keer.

10. Wees alert op vooruitgang en bedank jezelf. Het loslaten van beperkende overtuigingen en angsten gaat met horten en stoten. Soms voel je even helemaal dat je PRECIES goed bent zoals je bent en gedraag je je daar ook naar. Soms ervaar je een terugval. Geef extra aandacht aan de momenten dat het wel ging zoals je dat graag wilde. Sta stil bij de situaties waarin je voelde dat JE JEZELF was, waarin je gezegd hebt wat je wilde zeggen, waarin je het gevoel had helemaal trouw gebleven te zijn aan jezelf. Wees daar dankbaar voor. Door stil te staan bij wat wenselijk is, krijg je steeds meer van dat soort situaties in je leven.

Deze ga ik delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *