Belangrijke inzichten

Begrijp het schoolsysteem om naast ADHD niet ook nog eens een laag zelfbeeld te ontwikkelen

 

Onderstaande had ik best graag willen weten toen ik nog op middelbare school zat. Dan wist ik tenminste dat ik ‘goed genoeg was’ ondanks de moeilijkheden waar ik tegenaan liep. Daarnaast heb ik een aantal ‘overlevingstips’ opgeschreven voor de jongere versie van mijzelf. Ook relevant voor mensen die op een andere manier met met het traditionele onderwijssysteem te maken hebben.

Er is een overheid met een waarheid. Allemaal mensen die na alles wat in het verleden gebeurd is, met elkaar hebben bepaald hoe het schoolsysteem eruit moet zien. Samen hebben ze de tijden bedacht. Het aantal uren dat je onderwijs moet volgen. Ze hebben bepaald dat onderwijs tot op een bepaalde leeftijd zelfs een plicht is. Ze hebben eisen bedacht waar de leraren aan moeten voldoen om onderwijs te geven. De algehele gedachte erachter is: als we het op deze manier aanpakken dan levert het iets op waar de samenleving uiteindelijk profijt van heeft.

De keuzes van mensen die het voor het zeggen hadden en hebben, maken dat het op school is zoals het is. Het is niet zo dat de overheid dit voor ALTIJD het beste systeem vindt. Als genoeg mensen het met elkaar eens zijn dat het beter is om school anders aan te pakken, dan wordt er (soms) iets verandert. Het realiseren van echt grote veranderingen duurt zo lang, dat je vaak je hele schoolleven moet doen met de omstandigheden die voortkomen uit beslissingen die bepaalde mensen heel lang geleden genomen zijn. Dat is best vervelend, want voor heel veel kinderen zijn de huidige omstandigheden niet optimaal.

In je klas zitten toekomstige dokters, kunsternaars, it’ers, ouders, ondernemers, acteurs, onderwijzers, dansers, kassières, onderzoekers. Noem maar op. Voor ieder kind is er misschien maar een vak wat echt aansluit bij de rol die je mogelijk in de toekomst gaat vervullen. Alleen dat betekent niet dat al het andere volkomen zinloos voor je is.

Ten eerste leg je allemaal dezelfde basis. Dat is om ervoor te zorgen dat je later nog alle kanten op kan. Want heel vaak weet je niet wat je wil worden. En bij heel veel mensen verandert wat je wil worden nog heel vaak. Dus het praktisch nut van al die verschillende vakken, is eigenlijk zodat je een basis hebt om veel verschillende kanten mee op te gaan en daarnaast biedt het je de mogelijkheid om te ontdekken wat je wel en wat je niet leuk vindt.

Soms is het al heel snel duidelijk dat je iets helemaal niet leuk vindt. Je moet het dan toch doen. Je kan dan het idee hebben dat je gedwongen wordt en je kan vervolgens het vak en de docent gaan haten. Wat niemand mij ooit had verteld vroeger, was dat vakken op school in hokjes worden gestopt omdat dat makkelijker en overzichtelijker is. Alleen hangt in werkelijkheid alles met alles samen. Een vak wat je stom vindt, kan je stiekem heel vaak helpen om nog beter te worden in een vak of iets anders wat je WEL leuk of FIJN vindt.

Hou je van tekenen en heb je een hekel aan wiskunde? In de wiskunde zit informatie verstopt die je kan gebruiken om dingen in de juiste verhoudingen te tekenen, of correct mogelijk te tekenen. Vind je talen verschrikkelijk, maar zou je het wel fijn vinden om binnenkort zonder ouders op reis te gaan dan heb je iets aan die talen. Of misschien vind je het waardevol om de teksten van liedjes te begrijpen of wil je via internet met mensen kunnen praten die dezelfde bijzondere hobby als jij hebben. Vind je gym verschrikkelijk, maar zou je ‘meer energie hebben’ wel prettig vinden, dan kan het toch de moeite waard zijn. De truc is om in alles iets te zoeken waar je NU wel wat aan hebt. En als je het zelf niet ziet dan is dat misschien iets wat je kunt vragen. Aan je ouders of docenten. Wat heb ik HIER aan als DIT mijn hobby is? Wat heb ik HIER aan als DIT is waar ik beter in wil worden?

Een andere vraag die je kan stellen is: Hoe kan ik de talenten die ik wel heb gebruiken om dit VERSCHRIKKELIJKE vak te overleven? Misschien ben je goed in Nederlands en slecht in wiskunde. Bij een wiskunde-opgave staat altijd eerst een verhaaltje. Als je goed bent in het analyseren van dat verhaaltje, kun je makkelijker bepalen wat de bedoeling is. Zo is wiskunde ook voor een deel begrijpend lezen. In de opgave ga je op zoek naar wat de maker van de opgave wil wat je doet. Als je dat kunt verwoorden, kun je vaak al punten scoren. En als je het vervolgens om kunt zetten naar stapjes die je moet kunnen uitvoeren om de vraag op te lossen, kun je al nog wat puntjes scoren. Sommige stapjes zijn dan misschien wel makkelijk en die kun je dan uitvoeren.

Je zit dus als scholier al met al vast in een systeem dat door andere mensen bedacht is. Het kan zijn dat het systeem (dus hoe school is) goed bij je past, middelmatig bij je past of slecht bij je past. Bij de meeste mensen past het systeem ‘middelmatig’. Het betekent nooit dat er dan iets mis is met jou, als het niet zo goed gaat op school. Als school heel anders georganiseerd was, zou het misschien wel goed bij je passen en zou je het in de ogen van andere mensen beter doen dan je nu doet.

Het is dus heel jammer dat mensen de neiging hebben om je te beoordelen op de cijfers die je haalt op school. Je denkt dan als je lage cijfers haalt dat jij niet goed genoeg bent, dat er iets mis is met jou en dat je moet veranderen. Wat heel vervelend is, is dat ouders en leraren dat ook kunnen denken en zich daarnaar gaan gedragen. Ze worden boos op jou. Ze zeggen dat ze teleurgesteld zijn in jou. Ze eisen dat je meer gaat doet. Ze willen dat je bijles gaat doen. Ze sturen je naar een psycholoog of ander persoon die met je gaat praten of testjes gaat doen. Het kan zelfs zijn dat je medicijnen krijgt die je (zouden moeten) helpen om beter in het systeem te passen.
Dat is best een beetje raar, vind je niet? Alleen heel veel ouders, heel veel leraren en zelfs hulpverleners als psychologen beseffen niet wat ik eerder geschreven heb. Dat jij moet functioneren binnen een systeem dat door andere mensen bedacht is. ALLE mensen zijn al van zichzelf even goed en even waardevol. NU en LATER. Onder al die mensen zijn dus drie groepen. De mensen waarbij het schoolsysteem zoals dat NU is goed past, middelmatig past of slecht past. Het ligt niet aan jou maar aan het systeem.

In plaats van CREATIEVE manieren met jou te bedenken hoe je op school toch de dingen overleefd die je niet leuk of moeilijk vindt, proberen ze jou te VERANDEREN. Vaak door druk uit te oefenen. Door je te straffen als je een slecht cijfer haalt. Door je te belonen als je een goed cijfer haalt. Soms zoeken ouders een oplossing door MEER GELD in jou te investeren. Ze hopen dan dat het met extra bijles wel lukt. Dit kan, als je bijlesdocent met jou naar CREATIEVE manieren zoekt om een vak te halen. Het heeft vaak weinig zin als de bijlesdocent alleen de opgaven met je doorneemt en precies dezelfde uitleg geeft als in het boek staat of wat de docent al gezegd had. Soms zoeken ouders een oplossing door je dus naar een hulpverlener of psycholoog te sturen. Vaak doen ze dat als je door woede of ‘brutaal’ gedrag laat merken dat je het niet naar je zin hebt. Ze zien dan niet dat dit jouw manier is om te laten weten dat je het lastig vindt om in het schoolsysteem te functioneren. Ze denken dat je misschien wel een stoornis hebt, zoals ADHD.

Het kan best zijn dat je ADHD hebt, maar in het echt is het GEEN stoornis. Er zijn gewoon mensen die samen hebben bedacht: als iemand deze kenmerken heeft, dan noemen we dat ADHD. Maar jij bent gewoon jij. ADHD is dus weer iets wat mensen bedacht hebben omdat het dan makkelijker is om groepen mensen te kunnen onderscheiden. Net zoals ieder schoolvak een apart naampje heeft terwijl in de WERELD alles met elkaar samenhangt. Het is voor mensen alleen makkelijker als ze kunnen benoemen WAAROM jij het lastig hebt. Ook lijkt het hen makkelijker dat JIJ verandert en je aanpast omdat zij niet de macht hebben om de SCHOOL te veranderen. Dus proberen ze JOU te helpen door te doen wat hen nodig lijkt zodat jij WEL mee kan doen in een systeem wat niet bij jou past.

Alleen geven ze er nooit een uitleg bij zoals deze. Waardoor je misschien denkt dat alles je maar overkomt. Waardoor je misschien denkt dat jij afwijkt, raar bent of er niet bij hoort. Waardoor je misschien denkt dat je dom bent. Waardoor je misschien denkt dat andere mensen het beter weten dan jij. Waardoor je misschien denkt dat mensen jou niet begrijpen. Waardoor je misschien denkt dat andere mensen niet het beste met je voor hebben. Waardoor je misschien denkt dat het leven zwaar en moeilijk is. Waardoor je misschien wel allemaal medicijnen slikt.

De waarheid is dat jij 100% goed bent zoals je bent maar dat het schoolsysteem waarschijnlijk niet optimaal bij jou past. Helaas heb je nu niet de macht om het schoolsysteem te veranderen (al zou ik dat nog durven te betwijfelen). Het zit er dik in dat je het moet doen met hoe het schoolsysteem nu in elkaar zit.
De oplossing ligt in WETEN dat het niet aan jou ligt. Dat jij goed bent zoals je bent. Daarnaast ligt de oplossing in WETEN dat ouders en leraren vaak ook niet doorhebben wat er eigenlijk aan de hand is. Ze doen wat in HUN OGEN het beste  is en soms kan dat in werkelijkheid niet het beste voor JOU zijn. Daarom is het belangrijk om dan nog altijd voor JEZELF te weten dat je goed genoeg bent, ongeacht wat ouders, leraren en anderen je doen geloven.

Tot slot kom voor jezelf op door te vragen naar creatieve oplossingen.

[geschreven op 12-9-2016]

Naast deze blog heb ik ook een besloten Facebook-groep waarin ik wekelijks waarde bied, bijvoorbeeld in de vorm van trainingen en exclusieve blogartikelen. Ook kan je mij in deze groep bereiken voor vragen en kun je verzoekjes indienen voor nieuwe content.

De groep is gericht op mensen met  ADD of het persoonlijkheidstype INFP die hun leven bewust willen creëren in lijn met wat werkt voor hen zodat alles beter wordt. Dingen die zoal voorbij zijn gekomen in de afgelopen weken zijn:

  • Training rust in je hoofd
  • Tips om eerder uit bed te komen zonder te snoozen
  • Deze denkfout maakt het verschil tussen een zwaar en een licht leven
  • Over problemen oplossen door aandacht te geven aan zelfwaardering
  • Als het integreren van al die goede gewoontes weerstand oproept

Je vindt de gratis groep hier: https://www.facebook.com/groups/add.infp/ 

Deze ga ik delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *