ADD

ADHD / ADD uitdaging: focus in huishouden

Ik ben bezig met het poetsen van de keuken. Terwijl ik de vieze vaat naar het aanrecht breng om het af te spoelen voordat het in de vaatwasser kan, zie ik dat de GFT-bak vol zit. Ik doe de la open met de vuilniszakken en dan bedenk ik me. ‘Ohnee, eerst de vaat spoelen. Dan de vaatwasser inruimen.’

Vaak ben ik erg associatief te werk gegaan in het huishouden. Sowieso met taken. Ik doe het een. Zie dan dat iets anders hoog nodig moet gebeuren. Doe tussendoor het andere ding waarna het de vraag is of ik ooit nog terug kom bij het ding wat ik in eerste instantie aan het doen was. Grote kans namelijk dat ik al bezig zijnde met het ander ook nog iets anders zie wat moet gebeuren.

Herkenbaar?

Iets helemaal afmaken voor ik aan iets anders begin, ben ik meer en meer als een soort computerspelletje gaan zien. Zeker als het gaat om de uitvoering van praktische taken. Ik heb een missie om taak 1 van A tot Z uit te voeren. Tussendoor ploppen allemaal afleidingen op. De een nog erger dan de ander.

In level 1 kom ik tijdens het uitvoeren van taak 1 volle prullenbakken tegen, muren die een doekje kunnen gebruiken en kartonnetjes die in de papierbak moeten. In level 5 besef ik dat de container nog buiten staat terwijl ik tegelijkertijd besef dat ik ook die brief  vandaag nog af moet handelen. In level 8 word ik opeens in de armen gesloten van mijn lief, krijg ik kusjes en kan ik geen kant op.

Er komt een stroom van afleidingen op me af terwijl ik op mijn route ben van A naar Z. Laat ik mij afleiden dan gaat mijn energie een stukje naar beneden en heb ik minder energie over voor taak 1. Iedere keer dat ik een afleiding weersta, voel ik mij sterk en krijg ik een power boost. Mijn brein doet er nog een schepje bovenop als ik taak 1 tot Z haal en dus heb afgerond. Nieuwe energie komt vrij.

Het is een grote braingame

Nu ik dit zo schrijf, dringt tot mij door dat wel of niet laten afleiden een gewoonte is. Een automatisme. Over iedere losse afleiding beslissen, zou voor het brein te arbeidsintensief zijn. Die gaat echt geen beredeneerde afweging maken over ieder troepje dat ik op mijn weg van A tot Z tegenkom.

Het brein handelt het grootste deel van de tijd gewoon op de automatische piloot, waarschijnlijk aangedreven door een huidige overtuiging als: ‘Ik ben iemand die alles tegelijk doet’ of ‘Ik ben iemand die eerst het een doet en dan het ander’.

Die overtuiging is te veranderen door er eens bij stil te staan en te heroverwegen wat het meest dienend is. Dat is precies iets wat ik een jaar geleden deed toen ik mij afvroeg of ik nou eigenlijk goed bezig was door iets anders ‘goeds’ te doen dan ik eigenlijk van plan was om te doen. Mijn inzicht wat toen: ‘Nee’. Ik ben niet beter af. Het lijkt heel goed om meteen iets te doen als je eraan denkt, maar niet als je bezig bent met iets anders.

Je bent niet voor niets met dat ene ding van start gegaan. Je wil het af hebben. Wil je dat dan zo snel mogelijk af hebben? Of is het prima om te vertragen? Liever zo snel mogelijk? Oké, dan is de directe route beter. Ook al voelt het soms heel moeilijk om iets schijnbaars belangrijks wat je best even snel zou kunnen doen te laten liggen. Maar dat is de uitdaging. Dat is het spel.

En het voelt best goed om de verleiding te weerstaan. Op korte termijn beloont je brein je met beloningsstofjes en een gevoel van voldoening als je dingen afmaakt en op de langere termijn groeit je mentale kracht en besef je dat je sterker bent dan je chaotische (associatieve) neigingen.

[Geschreven op 27-12-2017]

Naast deze blog heb ik ook een besloten Facebook-groep waarin ik wekelijks waarde bied, bijvoorbeeld in de vorm van trainingen en exclusieve blogartikelen. Ook kan je mij in deze groep bereiken voor vragen en kun je verzoekjes indienen voor nieuwe content.

De groep is gericht op mensen met  ADD of het persoonlijkheidstype INFP die hun leven bewust willen creëren in lijn met wat werkt voor hen zodat alles beter wordt. Dingen die zoal voorbij zijn gekomen in de afgelopen weken zijn:

  • Training rust in je hoofd
  • Tips om eerder uit bed te komen zonder te snoozen
  • Deze denkfout maakt het verschil tussen een zwaar en een licht leven
  • Over problemen oplossen door aandacht te geven aan zelfwaardering
  • Als het integreren van al die goede gewoontes weerstand oproept

Je vindt de gratis groep hier: https://www.facebook.com/groups/add.infp/ 

Deze ga ik delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *